Phil Sanford – 20 vuotta Motoboxin luottoasentajana

21,5 vuotta Suomessa ja siitä 20 vuotta saman yrityksen palveluksessa. Nuori Phil Sanford saapui Suomeen Kawasaki-mekaanikkona, mutta nyt hänet tunnetaan Triumph-moottoripyörien arvostettuna osaajana.

Kotkalaisen moottoripyöräliike Motobox Sahalan tiloissa kuulee normaalia enemmän käytettävän työkielenä englantia. ”Syynä” tähän on huollon puolella työskentelevä Phil Sanford, brittilähtöinen asentaja. Phil on asunut kohta 22 vuotta Suomessa ja nyt tuli 20 vuotta täyteen saman työnantajan, Motobox Sahalan, palveluksessa. Aina ystävällisen ja hyväntuulisen Philin puhe vaihtuu sujuvasti englannista suomeen ja toisinpäin. Englannin kielen käyttäminen on sikäli loogista, että englanniksi on myös on myös laajimmat huoltomanuaalit, ja erityisesti brittimerkki Triumphin kohdalla, jonka erikoisosaajana Phil Sanford on tunnettu. 

– Asiakkaat täällä ajattelivat aluksi, että Triumph on lähettänyt brittimekaanikon Suomeen, joten sen täytyy olla hyvä, naurahtaa Phil Sanford.

Todellisuudessa Sanford oli ennen Suomeen muuttoaan työskennellyt Englannissa 14,5 vuotta Kawasaki-huollossa, ja Triumph tuli mukaan kuvioihin vasta Suomessa, kun Motoboxille tuli Triumph-edustus 2004.

Phil Sanford ja Kai Sahala

Työnantajana Kai Sahala on erittäin tyytyväinen Philin mukanaan tuomasta kielikulttuurista.

-Meillä kaikki puhuvat tosi sujuvaa englantia, ja sitä käytetään paljon työkielenä.

Vuosina 2007 ja 2008 Motobox voitti Skandinavian parhaan Triumph-liikkeen palkinnon. Valinnan tekivät asiakkaat antamalla palautetta sekä myynti- että huoltotilanteissa saamansa asiakaskokemuksen perusteella. Philin maine kasvoi, ja pian Ruotsista operoiva Triumph-maahantuojakin opasti muita suomalaisdealereita, että jos on ongelmatapauksia, niin viekää Philille. Erityisen lähellä sydäntä hänellä ovat ensimmäisen sukupolven Rocketit, joiden pieniä mutta kiusallisia vaihteistovikoja hän on korjannut todennäköisesti enemmän kuin kukaan muu Suomessa. Korjaus edellyttää moottorin irrotusta rungosta, tai Rocketin tapauksessa oikeampi ilmaisu on rungon irrottamista moottorista.

– Kaikki tarvittava tieto on päässä, se irroitus sujuu kahdessa tunnissa.

Nykyaikana ei ole kovin yleistä, että työsuhde samaan työnantajaan säilyy kahden vuosikymmenen ajan.

-Tottakai, kuten kaikissa työsuhteissa, niin meilläkin on menty ”up and down”, sanoo Sanford.

Tärkein asia Sanfordin ja Sahalan välisestä molemminpuolisesta luottamuksesta tulee esiin, kun Sanford kertoo viiden vuoden takaisesta haastavammasta ajanjaksosta, jolloin hän mietti hetken vaihtavansa toisen työnantajan palvelukseen.

– Sanoin Kaitsulle, että ansaitset 15 vuoden jälkeen mahdollisuuden korjata asiat kuntoon. Sovittiin miten asioita muutetaan, tehtiin muutokset ja tässä ollaan, olen yhä täällä töissä. Kaitsu on sanonut, että vaikka firmalle kävisi jotain tai se myytäisiin, niin tehdään sitten yhdessä jotain muuta.

Phil Sanford sanoo nyt 52-vuotiaana, että ei aio enää lähteä täältä mihinkään, sillä Suomessa on hyvä olla.

Miten Phil Sanford päätyi aikanaan muuttamaan juuri Suomeen? Miten kadotettu puhelinnumero aiheutti sen, että työsuhde Motoboxiin oli jäädä kokonaan toteutumatta. Millaisena Phil Sanford näkee sähkömoottoripyörien tulevaisuuden, mikä moottoripyöräilyssä tulee muuttumaan ja mikä ei ikinä muutu. Lisää Phil Sanfordin ajatuksista seuraavassa Biken painetussa numerossa.

Uusin numero