Niki Tuuli ajoi kahdesti hyville MM-pisteille Supersport-luokan Assenin osakilpailussa. MV Agusta kärsii ehkä eniten sääntöjen mukaisesta moottoritehojen rajoittamisesta, mutta Tuuli teki viikonlopulla kaiken mihin pyörällä pystyi.
Ratamoottoripyöräilyn Supersport 600 luokan MM-sarja jatkui Hollannissa, perinteikkäällä Assenin radalla. Perjantain harjoitukset sujuivat Tuulelta säätöjä pyörään hakiessa ja tuntuma ajamiseen ei vielä ollut sitä mitä haettiin. Pienistä vaikeuksista huolimatta vauhti riitti hyvin kärkikymmenikköön. Lauantain aika-ajo ei onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla. Vaikeudet jatkuivat ja lähtöruuduksi jäi kahdestoista, mutta ero kärkeen oli vain reilu sekunti.
Lauantain kilpailussa Tuuli otti hyvän startin ja nousi ensimmäisillä kierroksilla jo seitsemänneksi. Taistelu kärjessä oli tiukkaa ja kilpailun alkupuoliskolla Tuuli kesti hyvin kärkijoukossa. Parhaimmillaan Imatralainen käskytti Agustaansa neljäntenä, mutta kilpailun edetessä kärki kiristi vauhtiaan ja Tuuli jäi taistelemaan viidennestä sijasta Federico Caricasulon kanssa. Kisa kuitenkin keskeytettiin kolmannellatoista kierroksella kolarin takia ja Tuuli joutui tyytymään sijaan kuusi vain pari kymmenystä viidennestä sijasta jääneenä. Kilpailun voitti hallitseva maailmanmestari Dominique Aegerter.
Sunnuntaina lämmittelyssä Tuuli oli nopein mies radalla ja ajaminen tuntui hyvältä. Kilpailussa suomalaisen lähtö ei ollut paras mahdollinen ja ensimmäisessä kaarteessa tuli vielä osumaa edessä kaatuneisiin kuljettajiin. Sijoitus oli ensimmäisten kaarteiden jälkeen kahdestoista. Tuuli repi pyörästään kaiken irti ja nousi kierros kierrokselta kohti kärkeä. Kilpailun puolivälissä sijoitus oli jo viides mutta siihen hieno nousu loppui, koska kärkinelikko oli mennyt jo menojaan. Viimeiset kierrokset olivat taas Tuulelle vaikeita. Taistelu viidennestä sijasta oli tiukkaa loppuun asti ja kovasta yrityksestä huolimatta takaa nousi muutama kuljettaja väkisin ohi. Maalissa Tuuli oli seitsemäs kahdeksantoista sekuntia kilpailun voittaneesta Dominique Aegerterista jääneenä. Sarjan yhteispisteissä Tuuli on viidentenä.
”Aika-ajo oli tosi vaikea, en saanut yhtä nopeaa kierrosta pistettyä nippuun. Hyviä sektoreita tuli, mutta ne olisi pitänyt saada yhdelle kierrokselle, niin olisin ollut lähempänä kärkeä. Kisassa sitten hyvät ensimmäiset kolme kierrosta, mutta sen jälkeen en pystynyt enää vastaamaan kärjen vauhtiin. Tämänhetkisten sääntöjen takia en voi ajaa pyörää niin kuin pitäisi ja siitä syystä neljän, viiden kierroksen jälkeen takarengas oli aika päreinä ja sijoitusta oli mahdoton parantaa.”
Tuulen mukaan MV Agustassa ei nykyissääntöjen mukaisella moottorin rajoitetulla tehokartalla ole alhaalla tarpeeksi paukkua, että mutkasta pystyisi nopeasti nostamaan pyörän pystyyn ja avaaman kaasua, mikä olisi Agustalle oikea ajotapa. Sen sijaan mutkat pitää nyt ajaa pyöreämmin, avata kaasu jo kun pyörä on vielä kyljellään, ja se syö takarenkaan jo kolmen-neljän ensimmäisen kierroksen aikana.
”Sunnuntaina hyvä warm up, ja pyörä tuntui paremmalta kuin lauantaina. Kisassa valitettavasti osuin ensimmäisessä kaarteessa eteen kaatuneeseen Jules Cluzeliin ja löin ranteeni siinä tilanteessa. Kuitenkin hyvä nousu vitospaikalle ja kaikki näytti hyvältä. Kisan loppupuolella alkoi ajaminen tuntumaan pahalta ranteessa ja loppu olikin sitten vaikeaa. Jarrutuksissa ja oikealle kääntyvissä mutkissa en pystynyt vaan ajamaan niin kuin olisi pitänyt. Onneksi sain pidettyä edes seitsemännen sijan” totesi Tuuli kisan jälkeen.