MV Agustalta uusi Brutale

Kuten Biken numeron 9/25 haastattelussa ennakoitiin, MV Agustan suurin uutuus EICMA-messuilla oli uusi Brutale 950, joka debytoi valmistajan perinteitä noudatellen Serie Oro -versiona.

MV Agustan osaston keskipisteessä oli uusi Brutale 950 Serie Oro. Valmistajalle on tyypillistä esitellä uusia malleja rajoitettuna erikoisvedoksina, neljännen sukupolven Brutalen tapauksessa valmistusmäärä on 300 kappaletta.

Moottorina toimii Enduro Velocen voimanlähteestä edelleen kehitetty kolmisylinterinen 950 EVO, jonka iskutilavuus on mallimerkinnästä poiketen 931 kuutiosenttimetriä. Suoritusarvot ovat 148 hevosvoimaa 11200 ja 107 newtonmetriä 8400 kierroksella – ja väännöstä vähintään 85 prosenttia on käytössä 3500 kierrokselta alkaen.

Putkiristikkoa ja alumiiniosia yhdistelevä runko on uusi ja sen kerrotaan olevan entistä kiertojäykempi. Pidemmällä yksipuoleisella takahaarukalla tavoitellaan parempaa vakautta merkille tyypillisestä ketteryydestä kuitenkaan tinkimättä. Jousituksen toimittaa Öhlins, edessä on 43-millinen NIX30-haarukka ja takana TTX36-monoiskari. Jousitus on luonnollisesti täysin säädettävä, ja säätöalueiden kerrotaan olevan poikkeuksellisen laajat. Jarrut ovat Brembolta, edessä on 17-millinen pääsylinteri, Hypure-satulat ja 320-milliset levyt.

Ergonomian muutoksilla tavoitellaan luontevampaa, mutta aktiivista ajoasentoa, ja tankin kerrotaan tarjoavan hyvää tukea. Entistä kookkaampi istuin parantaa mukavuutta.

Elektroniikkavarustus on kattava. Mittaristo on 5-tuumainen TFT, tankokytkimet ovat uudet ja ajoasetuksia on viisi. Varustukseen kuuluu kolmiasentoisesti säädettävä kaarre-ABS, sutimisenesto, keulimisenhallinta, säädettävä kaasuvaste ja moottorijarrun hallinta. Ajovalo on LED-matriisi, joka mahdollistaa kaarretoiminnon. GPS-järjestelmään on integroitu paikannuksen lisäksi varkaudenesto ja georajoitukset, joita voi ohjata päivitetyllä MV-matkapuhelinsovelluksella.

Lisäksi MV Agusta esitteli erittäin hyväosaisille asiakkaille suunnattua Sartoria Meccanica -ohjelmaansa tuomalla näytille yksittäisenä kappaleena valmistetun, muokatun Superveloce 1000 -mallin.

Merkin tulevaisuudesta puolestaan kertoi osastolta löytynyt Cinque Cilindri -moottorin prototyyppi. “Square-five”-tyyppisen moottorin on tarkoitus toimia tulevaisuudessa yhtenä MV:n moottorialustana, ja siitä on mahdollista valmistaa useita erikokoisia versioita. Moottorin kehitystyön kerrotaan olevan vasta alkuvaiheessa, joten ei kannata pidätellä hengitystään sillä varustettujen pyörien esittelyä odotellessaan.

Uusin numero