MotoGP – Sepangin ja Qatarin testit näyttävät suunnan kaudelle 2020

MotoGP-pyörät jyrähtivät jälleen käyntiin viime sunnuntaina, kun Sepangin radalla polkaistiin käyntiin kolmen päivän ”Shakedown” -testit.

Shakedownin kolmannen päivän tulosluettelon kärjessä komeilee KTM-tehdastiimin Pol Espargaro. ”Team Espargarolla” päivä sujui loistavasti, sillä Aprilian tehdastiimissä ajava velipoika Aleix Espargaro löytyi tulosluettelon toiselta riviltä.

Seuraavana vuorossa on samalla radalla 7. helmikuuta alkava kolmen päivän virallinen testirupeama, johon osallistuvat kaikki tiimit täydellä kisamiehityksellään. Ennen kautta ajettavat testipäivät ovat kortilla, sillä Sepangin jälkeen on vuorossa enää Qatarissa Losailin radalla helmikuun loppupuolella ajettava testi, ennen kuin kisakausi jyrähtää käyntiin samalla Losailin radalla maaliskuun 8. päivänä ajettavalla iltakisalla.

Testit ovat ”vain” testejä, eikä tallien välisistä voimasuhteista kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Honda näytti viime kaudella ottaneen Ducatin etumatkan kiinni moottoripuolella. Yamaha on talven aikana yrittänyt taikoa moottoreihinsa lisää tehoa. Pystyykö Suzuki nousemaan jatkuvasti kärkikastiin, vai jatkuvatko tiimin ongelmat erityisesti niillä radoilla joilla on huono pito? Aprilialla on täysin uusi pyörä. Fyysisesti se on valmis, mutta kuinka valmis se on nopeisiin kierrosaikoihin? Ducati on hehkuttanut olevansa entistä vahvempi kaudella 2020, mutta onko se parantanut enemmän kuin muut tiimit? Zarco palkattiin Ducatille juuri siitä syystä, että on ajanut lähihistoriassa useilla eri merkeillä ja italialaistiimi haluaa kuulla Zarcolta palautetta ja vertailua muiden merkkien pyöriin. Kotarin syksyn testit olivat lupaavia, mutta kuinka paljon itävaltalaistiimi pystyy parantamaan ja saako se kurottua eroa kärkitalleihin pienemmäksi.

Ennen testien alkua Yamaha julkaisi Maverick Vinalesin sopimuksen kausille 2021-2022. Siinä vaiheessa ennakoitiin, että kovalla vimmalla maailmanmestaruutta tavoitteleva Ducati korottaisi Quartararolle tekemäänsä tarjousta saadakseen nuoren, nälkäisen, ja ennen kaikkea ”voittavan kuljettajan” tiimiinsä. Yamahalla tiedettiin tämä, ja vain päivä Vinalesin sopimuksen jälkeen myös Qartararon kerrottiin tehneen sopimuksen Yamahan tehdastiimin kanssa kausille 2021-2022.

Sepangin testien jälkeen tiimit tekevät lähinnä hienosäätöhommia ja tuottavat kautta varten niitä osia, jotka on havaittu hyviksi Sepangin testeissä. Qatarin testeissä tsekataan lopullinen paketti kasaan kisakauden alkuun ja valmistaudutaan samalla kisaviikonloppuun. Iltakisana ajettava Qatar on sikäli erittäin haastava tiimeille, että ensimmäiset vapaat harjoitukset ajetaan iltapäivällä olosuhteissa, joilla ei ole mitään tekemistä kisaolosuhteiden kanssa. Toiset ja neljännet treenit ajetaan illalla lähempänä kisaolosuhteita, mutta ensimmäisellä ja kolmannella harjoituksella ei juurikaan hakemaan lopullisia säätöjä pyöriin.