Moottoripyöräkauppa porskuttaa viime vuoden tasolla

Uusia moottoripyöriä rekisteröitiin Suomessa tammi-huhtikuussa yhtä paljon kuin viime vuonna samana ajanjaksona.

Koronavirusepidemian pelättiin hyydyttävän moottoripyöräkauppaa, mutta maahantuojien ja kauppiaiden mukaan poikkeustilanteessa on moottoripyöräkaupan kannalta myös hyviä puolia. Kun monien muiden harrastusten harrastusmahdollisuudet ovat nyt hyvin rajalliset, niin moottoripyöräilyä poikkeustilanne ei juuri rajoita. Kevään aikana lajin pariin on saatu myös uusia harrastajia, kun moottoripyöriä ja skoottereita on hankittu työmatkavälineeksi, jotta vältytään tartuntariskeiltä julkisissa kulkuvälineissä. 

Tammi-huhtikuussa uusien moottoripyörien kokonaisrekisteröintimäärä pysyi viime vuoden tasolla. Monkey-buumin tasaantuminen näkyy Hondan markkinaosuuden ”normalisoitumisena”. Kärjessä ovat tutut merkit, Yamaha ja KTM. Kawasaki ja BMW ovat kasvattaneet markkinaosuutensa yli 10 prosentin tasolle. Muita nousijoita ovat mm. Triumph, Husqvarna ja Indian, joka pitkästä aikaa nähdään Top10-listalla.

Sijoitus / Merkki / Markkinaosuus 1-4/2020 (%) / Markkinaosuus 1-4/2019 (%)

1. Yamaha 18,1 (15,1)

2. KTM 15,5 (14,6)

3. Honda 11,7 (23,4)

4. Kawasaki 10,9 (9,8)

5. BMW 10,9 (9,3)

6. Harley-Davidson 6,8 (7,2)

7. Triumph 5,3 (3,5)

8. Suzuki 3,5 (3,8)

9. Husqvarna 3,0 (1,9)

10. Indian 2,8 (0,6)

11. Piaggio 2,5 (1,3)

12. Beta 1,7 (2,3)

13. Ducati 1,6 (1,4)

14. Aprilia 1,4 (0,9)

15. Moto Guzzi 1,1 (0,5)