KTM:n V4-moottori tulossa MotoGP:n lisäksi myös tuotantopyörään?

KTM:n RC16 MotoGP-pyörässä käytetään V4-moottoria, ja KTM:n on odotettu siirtyvän käyttämään vastaavaa konstruktiota myös tuotantomoottoripyöriensä huippumalleissa. Se hetki on taas askeleen lähempänä.

Sen jälkeen kun ikonisiin V2-moottoreihin iäisyyden luottanut Ducati siirtyi käyttämään huippumalleissaan V4-moottoria, myös KTM:n on odotettu ennemmin tai myöhemmin tekevän samoin. Ennen tuotantomoottoripyörien V4-moottoria Ducati käytti sitä jo pitkään MotoGP-kilpurissaan, ja samaa toimintamallia on odotettu myös mattighofenilaisilta. 

Mutta yllättääkö KTM taas samalla tavalla kuin 790-mallien markkinoille paluun kanssa, eli V4-moottorinen malli ei välttämättä olekaan KTM, vaan CF Moton valmistama. Ainakin CF Moto on jättänyt kesäkuussa 2022 patenttihakemuksen, johon liitetyissä kuvissa on selvästi V4-moottori ja tekstissä puhutaan 150 kilowatin eli 204 hevosvoiman tehosta. Kuvien perusteella moottori on erittäin lyhytiskuinen, venttiilikoneisto suunniteltu korkeita kierroslukuja silmälläpitäen ja myös jäähdytysjärjestelmä vaikuttaa erittäin tehokkaalta. Kaikki tämä viittaa siihen suuntaan, että tavoitteena tosiaan olisi yli 200 hevosvoiman teho.

Jos tällainen V4-moottorinen malli tulevaisuudessa nähdään markkinoilla, olisi se CF Moton ensimmäinen 1000-kuutioinen, ensimmäinen superbike-luokan pyörä ja myös ensimmäinen nelisylinterinen malli. Olisikin enemmän kuin luonnollista, että siinä tapauksessa hyödynnettäisiin KTM-teknologiaa moottoripuolella. 

CF Moton kiinnostus sporttipyöriä kohtaan ei tule yllätyksenä, vaan jo vuoden 2021 Milanon moottoripyöränäyttelyssä se esitteli SR C 21 -konseptimallin, jolloin tosin puhuttiin selvästi pienemmästä 400-kuutioisesta mallista. Ulkonäkö, komponenttivalinnat ja tekniikka osoittivat jo tuolloin, että kyse ei ole perusnakupyörä lisättynä katteilla, vaan viimeistä yksityiskohtaa myöten moderni sportti. Oma 1000-kuutioinen ja yli 200-hevosvoimainen malli merkitsisi kuitenkin hyppäämistä syvään päätyyn. Tietysti patentinhakijana voi olla CF Moto siksikin, että kiinalaismerkin tekemänä se ei herättäisi liikaa huomiota, ja silti lopullinen pyörä saattaisi tulla markkinoille yhteistyökumppani KTM:n nimellä.

CF Moto SR C 21 -konsepti

Uusin numero