KTM tuo markkinoille adaptiivisen vakionopeussäätimen ja kuolleen kulman varoittimen

Itävaltalaisvalmistaja KTM on julkistanut, että sen pyörissä tullaan tulevaisuudessa näkemään sekä adaptiivinen vakionopeussäädin että kuolleen kulman varoitin.

Näin halutaan vähentää kolarointiriskiä sekä edessä että takana. KTM:llä on jo 1290 Super Adventure S -pyörästä rakennettu prototyyppiversio, johon on asennettu molemmat mainitut järjestelmät.

Adaptiivinen vakionopeussäädin tunnistaa, jos pyörä joutuu liian lähelle edellä ajavaa ajoneuvoa, ja vähentää kaasun määrää sekä tarvittaessa käyttää myös etujarrua nopeuden vähentämiseksi. Varsinaista hätäjarruavustinta järjestelmään ei kuitenkaan liity. Kehitystyö on vielä kesken mm. sen osalta, että KTM haluaa kuljettajan pystyvän säätämään sekä varoetäisyyden että nopeusalueen, jolla järjestelmä toimii.

Kuolleen kulman varoitin puolestaan parantaa turvallisuutta mm. kaistanvaihtotilanteissa. Se varoittaa sekä mittaristoon että peileihin liitetyillä valoilla kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta. Järjestelmään liittyy myös äänimerkkitehoste.

KTM on ilmoittanut uusien järjestelmien olevan saatavilla mallivuodesta 2021 alkaen.

Uusin numero