KTM 990 Duke – selvemmin 790:n ja 1290:n väliin

Yllättävän kattavasti uudistunut KTM 990 Duke tekee entistä suuremman eron 790 Dukeen ja pienentää eroa Super Dukeen.

Uusi moottori, jäykempi runko, joustavampi takahaarukka. Siinä uusi 990 Duke pähkinänkuoressa. KTM:n Gareth Davidson esittelee uutuuden tärkeimmät ominaisuudet.

– Pohjana on tietysti käytetty 890 Dukea ja erityisesti sen R-versiota, eli lähtökohta on hyvä. Tavoitteena oli asemoida 990 selvemmin 790 Duken ja 1290 Super Duke R:n väliin. 790 jää mallistoon, mutta sitä hyvin lähellä ollut 890 tulee poistumaan, Davidson kertoo.

Uudistettu moottori on johdettu 890 Duke R:n voimanlähteestä. Männät, kampiakseli ja kiertokanget on vaihdettu uusiin ja iskutilavuus on nyt 947 kuutiosenttimetriä. Tehoa on tarjolla 123 hevosvoimaa ja vääntöä 103 Nm.

Koko komeus on yhdistetty päivitettyyn runkoon ja uuteen, suljettuun takahaarukkaan.

– Runko on entistä jäykempi, haarukka puolestaan 34 % vähemmän jäykkä. Näin olemme saaneet maksimoitua takarenkaan pitoa ja tuntumaa, Davidson kertoo, ja lisää vanteiden olevan lainatut Super Dukesta, mutta kaksipuoleiselle takahaarukalle muokattuna. Jousitus on säädettävä WP APEX ja pyörän ajovalmiiksi painoksi ilmoitetaan 179 kg.

Teknologian osalta 990 Duke on 1290 Super Duke R:n tasolla. Uuden mittariston entistä helppokäyttöisempiä valikoita ohjataan uusilla painikkeilla. Mittaristosta näkee esimerkiksi kallistuskulmia koskevat tiedot ja keulimisenhallinta on nyt säädettävissä. Valinnaisvarusteena saatavilla on myös tiedonkeruu.

Entäpä hinta?

– Ennakoimme, että se asettuu noin 890 Duke R:n tasolle, Davidson ennustaa.

Uusin numero