KTM 790 Adventure tekee paluun, mutta CFMoton valmistamana

790 Adventure palaa kahden vuoden tauon jälkeen KTM:n mallistoon, ei sellaisenaan, vaan vahvasti päivitettynä ja ominaisuuksiltaan lähellä 890 Adventurea, mutta edullisempaan hintaan. 

Kun 95-hevosvoimaiset 790 Adventure ja 790 Adventure R esiteltiin kaudeksi 2019, jo koeajossa tehtiin selväksi perusmallin ja R-version ero: perusmallin pressikoeajossa ajettiin vain kestopäällysteellä, ja R-versiolla mentiin heti syvään päätyyn, Marokon hiekkadyyneille viisinkertaisen Dakar-voittaja Marc Coman johdolla. Pari vuotta myöhemmin, Euro5-normien tullessa voimaan, KTM kasvatti keskikoon adventurensa moottoria sadalla kuutiolla, tuloksena 890 Adventure ja tietysti sen rinnalle R-versio. Ominaisuuksia ja monipuolisuutta tuli lisää, mutta samalla malli myös nousi keskikoon seikkailupyörien yläpäähän hinnaltaan. Nyt, 890 Adventuren kokiessa ensimmäisen uudistuksensa, on samalla aika täyttää 390 Adventuren ja 890 Adventuren väliin jäävä aukko mallistossa tuomalla 790 Adventure takaisin markkinoille, kasiysikymppiä edullisempana mutta kuitenkin hyvin varusteltuna ja monipuolisena seikkailupyöränä. Quickshifter-vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömät vaihteiden vaihdot ja pitkä 15 000 kilometrin huoltoväli varmistaa, että pakolliset ajotauot kauden aikana jäävät minimiin. 

Moottori on edelleen 95-hevosvoimainen (8000 r/min) ja vääntää samat 88 Nm / 6 500 r/min kuin alkuperäinen 790 Adventure, mutta nykyisten Euro5-päästömääräysten vaatimien muutosten yhteydessä moottorin pyöriviä massoja kasvatettiin samalla tavalla 20 prosenttia kuin 890 Adventuressakin tehtiin, jotta moottori olisi luonteeltaan ”enemmän ajettava”. Valmistajan mukaan pyörivien massojen kasvu ei kuitenkaan heikennä pyörän ketteryyttä kaarreajossa. Moottorissa uutta on mm. Keihinin päivitetyt läppärungot ja nakutustunnistin, joiden ansiosta moottori reagoi herkemmin kaasukahvan liikkeisiin ja mahdollistaa sytytyksen säätämisen vaihtelevanlaatuisille polttoaineille, joita seikkailumotoristi saattaa kohdata esimerkiksi matkaillessaan ulkomailla. 

790 Adventuressa on myös päivitetty yhdistelmäluistokytkin ja kytkimessä uudet kitkalevyt. Isompien mallien tavoin tässäkin on kuusiakselinen liiketunnistin, joka ohjaa ja säätää eri antureilta saamansa datan pohjalta ajoavustimia kuten pidon- ja luistonhallintaa sekä ABS:n ja moottorijarrutuksen herkkyyttä. ABS:n toiminta ja herkkyys säätyy myös valitun ajo-ohjelman mukaiseksi automaattisesti, kun ajomoodia vaihdetaan. Demo-asetuksella kuljettaja saa ensimmäisen 1500 kilometrin matkalle maksutta käyttöönsä kaikki lisävarusteena myytävät ajoavustimet ja -ohjelmat, jonka jälkeen hän voi päättää mitkä näistä haluaa ostaa omaan pyöräänsä.

WP Apex 43 -etuteleskoopin joustomatka on 200 milliä. Takapäässä joustoliike on samat 200 milliä, ja kuljettaja voi säätää jousen esijännitystä. Runko on läheistä sukua 890 Adventuren rungolle, valmistettu CroMo-teräsputkesta ja -valukappaleista. Istuinkorkeus on 840 milliä. Polttoainesäiliö on tilavuudeltaan 20 litraa ja katteiden alla oleva muovivalusäiliö jatkuu moottorin sivuille lähes jalkatappien korkeudelle asti pitäen painopisteen alhaisena. Mittaristona on viiden tuuman TFT-värinäyttö. 

Bike pääsi näkemään uutuuden livenä suoraan maailman ensi-illassa, kun 790 Adventure oli ensimmäistä kertaa esillä 890 Adventuren koeajotapahtuman yhteydessä Portugalin Obidosissa. KTM:n Joachim Sauer totesi esillä olleesta ja tämän jutun kuvissa näkyvästä pyörästä, että se on vielä ”sample”-kappale, mutta vastaa tuotantomallia muilta osin, paitsi etuteleskooppi on vielä hieman erilainen kuin lopullisessa tuotantomallissa.

(Kuvat: Janne Huhtala)

Lue myös:

Uusin numero