Kostamon mietteet North West 200:sta palatessa olivat kaksijakoiset; vauhti kasvoi edellisestä vuodesta kuten oli toivottotuakin, mutta yllätys oli että kilpakumppanit kautta linjat tekivät saman parannuksen, joten sijoitukset pysyivät käytännössä ennallaan.
Pohjois-Irlannissa ajettava NW200-katuratatapahtuma on Erno Kostamon osalta saatu päätökseen, kun lauantaina ajettiin kaksi Superbike-luokan kilpailua ja niiden välissä Superstock-luokan kilpailu, kaikki pituudeltaan kuusi kierrosta (radan pituus 14,436 km). Yleisöä paikalla oli järjestäjien mukaan kolmen tapahtumapäivän aikana 150 000, eli käytännössä kolminkertaisesti Imatranajoon verrattuna.
– Kyllä se koko 14 kilometrin rata oli molemmilta puolilta vuorattu kauttaaltaan ihmisillä. Vähän eri fiilis ajaa kuin vaikkapa Virtasalmen takalenkillä, vertasi Kostamo.
Kostamon kierrosaika parani viime vuodesta 2,8 sekunnilla, mikä 196 kilometrin keskituntinopeudella tarkoittaa, että hän ylitti maaliviivan silloin kun viime vuotisella vauhdilla oli matkaa jäljellä vielä 153 metriä. Vielä merkittävämpää oli tasaisen kovan kisavauhdin löytyminen.
– Kun viime vuonna oltiin kuuden kierroksen kisassa kärkee perässä yli minuutti, niin nyt lauantaina kaikissa kolmessa kisassa ero kärkeen ol alle 30 sekkaa. Eli nyt pysty heti ajamaan kovvaa, ja kilpailuvauhti kasvo huimasti. Kovimman kierrosajan 4.24.005 Kostamo kellotti viimeisen Suberbike-kilpailun viimeisellä kierroksella. Edellä ajoi John McGuinness, joka niinikään kellotti viimeisellä kierroksella oman parhaansa, jolla hän jäi 0.004 sekuntia Kostamon ajasta.
– Vauhillisesti viimenen kisa ol paras, ja siinä ol hyvvää kilvanajjoo just McGuinnesin kanssa. Kisan jälkeen kun siinä kiviaidalla istuttiin, niin se tul kättelemmään ja sano että koville pistit, hiki tuli ihan.
Torstain Superstock-kisaa lukuunottamatta (12. sija) kaikki muut neljä Kostamon kilpailua päätyivät sijoille 7-8. Yhden merkittävän ennätyksen Kostamo kuitenkin viikon aikana teki; hän löi itävaltalaisen Horst Saigerin nopeimman mannereurooppalaisen kuljettajan ennätyskierrosajan, mille erityisesti paikalliset ja kaikki britit nostavat hattua korkealle.
Katuradalla kun ajetaan, niin siellä myös sattuu kaikenlaista, erityisesti Kostamolle.
– Torstaina alkovat vanhat papat heitellä kivillä.
McGuinnesin ja Michael Rutterin perässä ajanut Kostamo sai kypäräänsä sellaisen kiven, että Nolanin pintakierroksessa oli monen neliösenttimetrin reikä ja kuidut näkyvissä, ja kypärä siten entinen.
– Sen kyllä huomas kun kivi siihen tuli. Korvat mäni lukkoon ja alko tinnittämmään. Ol lähellä et meikäläisestä ois tullu ihan kirjaimellisesti reikäpää.
Toinen oho-tilanne syntyi Superstock-luokan lähdössä, kun lämmittelykierroksella Kostamon pyörästä rikkoutui jalkatappirunko.
– Ajoin vähän noppeemmin lämppärin, ja lähtöruudukossa mie hoi’in tankkaamisen ja takarenkaan vaihdon sillä aikaa kun mekaanikoista Pekka (Oikkonen) purki vanhan jalkatapin ja V-P (Juvakka) kävi toisesta pyörästä hakemassa ehjän jalkatappirungon. Ennätettiin just starttirivviin, kun kaikki henkilökunta ja tiimiläiset ol jo pois ruudukosta, ja samantien olikin jo lähtö.
Kierrosajoissa Superbike- ja Superstock-luokan kisoissa on äärettömän pienet erot, vaikka Superbikessä huipputehoa on käytössä selvästi enemmän.
– Ite kierrosajoissa ei juurikaan oo erroo, mutta Superbikessa on ikäänkuin boostinappi tarvittaessa käytössä, niin Stockilla on vaikee kisatilanteessa seurata ja taistella Superbikea vastaan.
Siitä huolimatta Kostamo ajoi viimeisen Superbike-kisan Superstock-pyörällään.
– Superbike-moottoreille tää rata on tosi raaka, joten vähän taktikoitiin ja kun miellä oli vähän ajettu moottori Superstockissa, niin päätettiin ajaa sillä viimeinen Superbike-kisa. Oltiin ainoo Stokkipyörä kaheksan kärjessä.
Muuten pyörä säilyi kunnossa ja BMW:n tekniikka toimi moitteettomasti. Suurimman tasoituksen suomalaiskuljettaja antoi kilpakumppaneilleen siinä, että käytännössä kaikki muut ovat ajaneet tällä kaudella jo useita kisoja, kun taas Kostamolle kyseessä oli kauden avaus.
– Nää brittikuskit ajjaa BSB-sarjoo, jossa on ajettu jo usseempi kilpailulähtö. Nytkin kaikki kärkiukot tul suoraan BSB-kisoista, kun miellä ol 3-4 viikon tauko Kroatian testien jälkeen. Kauen mittaan ero tasottuu, mutta nyt se kyllä näky.
Kostamo lensi heti lauantaina päättyneiden kisojen jälkeen sunnuntaina jo Suomeen, mutta pakettiautoon pakattu kalusto siirtyy suoraan Mansaarelle, jossa tositoimet alkavat jo toukokuun viimeisellä viikolla.
– NW200:sta on valtava hyöty Mansaaren TT:stä ajatellen. 330 km/h nopeuksia ei katuolosuhteissa hirveesti piäse muualla ajamaan kuin tuolla, se opettaa silmää ja kuskia valmistautumaan TT:hen. Myös jousitukseen täällä löydetyt säädöt käyvät suoraan Mansaarelle, mikä sekin helpottaa urakan aloitusta siellä.
Tiedotus: Erno Kostamon tiedostustiimi, kuvat: Erno Kostamon kotialbumi ja ajokuva: Stephen Davison