MT-07 on Yamahan tärkein malli Euroopan markkinoilla. Vuonna 2014 markkinoille tullut keskiluokan Hyper Naked -malli saa nyt merkittäviä parannuksia ajettavuuteen, ergonomiaan ja ulkonäköön. Yamaha odottaa uudistusten myötä MT-07:n haukkaavan jatkossa vieläkin suuremman kakun luokkansa myyntimääristä.
Alhainen paino, moottorin vahva vääntö, rennon pysty ajoasento ja hauska ajettavuus. Viisi vuotta sitten markkinoille tullut MT-mallisarjan esikoinen, MT-09, piti sisällään nämä ominaisuudet ja sen jälkeen rajusti kasvaneen MT-sarjan kaikkia malleja koskevat nämä samat määritelmät. Lisäksi malliston hintalaatu-suhde on yksi sen suurimmista myyntivalteista.
MT-07:n kokonaistuotantomäärä viime vuoden loppuun mennessä oli 120 400 kappaletta, joista 68 400 kappaletta on myyty Eurooppaan, eli mallin päämarkkina-alueelle. 07 edustaa 44,5 prosenttia MT-sarjan myynnistä ja 21,5 prosenttia Yamahan koko Euroopan myynnistä. Näiden lukujen valossa ei olekaan ihme, että Yamaha on lähtenyt uudistamaan mallia kieli keskellä suuta. Ulkonäköön on koskettu maltillisesti ja teknisesti on lähdetty parantamaan vain niitä asioita, joihin asiakaspalautteissa on haluttu kehitystä.
Tärkein uudistus koskee jousitusta. Sitä on pidetty jopa turhankin pehmeänä ja nyt siihen on haettu lisää jämäkkyyttä. Etupään perinteinen KYB-teleskooppi on saanut kuusi prosenttia lisää esijännitystä ja paluuvaimennusta on lisätty 16 prosenttia. Takana muutokset ovat vieläkin suurempia. Esijännitystä on kasvatettu 11 prosenttia ja puristusvaimennusta 40 prosenttia ja paluuvaimennusta 27 prosenttia. Takapään KYB-monojousituksessa on nyt esijännityksen säädön lisäksi myös paluuvaimennuksen säätömahdollisuus.
Ensimmäiset koeajokilometrit puolimärällä espanjalaisasfaltilla eivät vakuuta muutosten käytännön vaikutusta, mutta syy selviää kahvitauolla. Ruuvimeisseli käteen ja tarkistamaan takapään säätöjä, niin huomataan että edellinen kuljettaja on kiertänyt paluuvaimennuksen säätöä perusasetusta kierroksen verran enemmän auki. Kun vaimennusta kiristetään ensin kierroksen verran tehdasasetukseen ja vielä varttikierros lisää, niin tuloksena on täysin eri pyörä. Takapää on selvästi kantavampi ja napakampi, jopa koko pyörän kulkuasento muuttuu ja samalla pyörä kääntyy herkemmin kun keula kääntyy jyrkemmäksi. Paluuvaimennuksen säätöhän vaikuttaa aina myös puristusvaimennuksen määrään, joten ajotuntuma säädön jälkeen muuttuu selkeästi.
Rondan keskustan läpi ajaessa matkalle osuu useita pysähdyksiä suojateiden eteen sekä suojateiden eteen rakennettujen hidastuskorokkeiden ylityksiä. Niissä huomaa, että mukavuudesta ei ole jouduttu tinkimään vaikka jousituksen jämäkkyyttä on lisätty. Sen sijaan nopeilla mutkatieosuuksilla MT-07 tuntuu nyt selvästi napakammalta. Jousituksen lisäksi muuttuneeseen tuntumaan vaikuttaa ensiasennusrenkaan vaihtuminen Michelinistä Bridgestone Battlax BT023:een, joka on runkorakenteeltaan jäykempi ja kumiseokseltaan kovempi.
Yamaha MT-07:n ominaisuuksia arvostellessa on syytä pitää mielessä mallin hinta. 9000 euron hintaluokassa (tarkka hinta 8997,84 eur) pyörävalikoima on rajallinen, eikä siihen hintaan voida odottaa esimerkiksi Öhlinsin jousitusta. Yamaha on onnistunut rakentamaan tähän hintaluokkaan tasapainoisen paketin, jossa jousitus ja jarrut palvelevat juuri sopivasti tämän luonteista pyörää. Moottori yllättää todella vahvalla väännöllään ja kiihtyvyys kolmos- ja nelosvaihteilla aina 150 kilometrin tuntinopeuteen asti on mainiota saaden hymyn leviämään kypärän sisällä. Parhaimmillaan mittarinopeus ylittää 200 km/h rajan. Valmistajan ilmoittamat 75 hevosvoiman huipputeho ja 68 newtonmetrin vääntölukema eivät kerro koko totuutta suorituskyvystä, vaan oikean käsityksen saa vain koeajamalla malli itse.
Uuden Yamaha MT-07:n koeajoraportti julkaistaan MP Maailman numerossa 4/2018.