Koeajossa Michelin Road 5 – 3D-tekniikalla kärkeen?

Neljässä vuodessa Michelin Pilot Road 4 -rengasta on myyty 1,5 miljoonaa kappaletta. Yhtä pitkään on suunniteltu sen seuraajaa, ja nyt uusi Road 5 on valmis markkinoille.

Kun Michelin kehittää uutta rengasta, se ei jätä mitään sattuman varaan. Vaikka Pilot Road 4 on markkinoilla ollessaan ollut monen motoristin mielestä se paras sport-touring -rengas vaihtelevissa olosuhteissa, niin Michelin halusi nostaa sen seuraajan Road 5:n kokonaan uudelle tasolle. Uusiksi meni niin kumiseos, kuviointi kuin koko valmistustekniikkakin.

Näkyvin muutos on Power RS -rengasta matkiva kuviointi, jossa urakuviot ovat leveitä mutta renkaan reuna-alueet ovat nyt ”slicksejä” eli kuviointi ei jatku reunalle asti. Tämän Michelin sanoo vaikuttavan parantavasti ajo-ominaisuuksiin kaarteissa, jolloin pyörä on reilusti kallistettuna. Kuvioinnissa olennaisempaa on kuitenkin lamellien uusi muotoilu. Niitä on aikaisempaa harvemmassa, mutta lamellit ovat pohjasta leveämpiä. Tämän uudenlaisen kuvioinnin on mahdollistanut 3D-tekniikan käyttöönotto renkaan valmistuksessa. Tuloksena on saavutettu paremmat märkäpito-ominaisuudet kuluneella renkaalla, sillä leveys lamellin pohjaosassa antaa enemmän tilaa vedelle ja estää siten rengasta nousemasta vesipatjan päälle.

Ja jotta tämä ei olisi pelkkää sanahelinää, niin Monteblancon kastellulla testiradalla asia myös osoitetaan käytännössä. Performancebox- mittalaite kiinnitetään testipyöränä toimivaan Suzuki GSX-S750:een ja sillä tehdään kolme jarrutusta 90 kilometrin tuntinopeudesta uusilla Pilot Road 4 -renkailla. Sen jälkeen vaihdetaan alle identtinen pyörä, jossa alla on 5000 kilometriä ajetut Road 5 -renkaat. Kuluneilla uutuusrenkailla jarrutusmatka jää keskimäärin 1,2 metriä lyhyemmäksi kuin uusilla PR4-renkailla.

Tämä ei ole ainoa muutos renkaassa, vaan myös kuivan kelin ominaisuudet poikkeavat koeajossakin selvästi tuntuvalla tavalla edeltäjästä. Tarkempi koeajoraportti luettavissa MP Maailman painetussa lehdessä kevään aikana.

Uusin numero