Koeajossa Husqvarna Svartpilen 701 – Musta paholainen

Kuva: Sebas Romero
Husqvarnan uusien moottoripyörien myyntimäärä kasvaa vuosittain huimaa tahtia. Suuri ansio noususta kuuluu uusille katupyörämalleille, uusimpana Svartpilen 701.

Vuonna 2014 Husqvarnan tehtaalla kilisteltiin maljoja kaikkien aikojen ennätysluvulle, 16 337 myytyä moottoripyörää. Seuraavana vuonna esiteltiin 701 Supermoto ja 701 Enduro. Vuonna 2016 puolestaan näkivät päivänvalon 401 Vitpilen ja Svartpilen. Ja myyntimäärä lähes tuplaantui kahdessa vuodessa, kun vuonna 2016 meni 30 000 kappaleen raja rikki. Viime vuonna määrä oli jo 48 555 kappaletta.

Husqvarna onkin liekeissä ja vahvat ruotsalaiset juuret omaava merkki tekee vuosikymmenten tauon jälkeen vahvaa tulemista takaisin katupyörämarkkinoille. Ja millä tyylillä! Se ei matki muita merkkejä eivätkä uudet Husqvarnat sovi mihinkään perinteisiin kategorioihin, vaan se luo vahvasti persoonallisia omia mallejaan.

Selitys suurelle uusien mallien määrälle lyhyessä ajassa on se, että Husqvarnan katupyörämallien tekniikka nojaa vahvasti sisarmerkki KTM:n tekniikkaan. 401-mallien tekniikka on käytännössä yhteneväinen KTM 390 -mallien kanssa ja isommat 701-mallit puolestaan liikkuvat KTM 690 -mallien tekniikan turvin. Husqvarnalla on kuitenkin vahvuus, jolla se erottuu oranssista sisarmerkistään. Se haluaa muotoilullaan, viimeistelyllään ja komponenttivalinnoillaan olla ehdoton premium-merkki.

Nyt koeajettu Svartpilen 701 on malliesimerkki tästä. Markkinoiden tehokkain yksisylinterinen moottori on jo sinällään kova meriitti, vaikka Svartipilen jakaakin kärkipaikan KTM:n kanssa. Jarruiksi on valittu Brembon nelimäntäiset radiaalisatulat ja iso 320-millinen jarrulevy, joten vain 158-kiloinen pyörä pysähtyy tarvittaessa tehokkaasti. Jousitus tulee tietysti oman konsernin merkiltä, eli WP:ltä. Se on täysin säädettävä ja kevyeeseen pyörään on saatu rakennettua todella pintaherkkä ja hienosti toimiva vaimennus. Luistonesto kuuluu vakiovarustukseen ja samoin kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Kun muotoilussa on vielä kikkailtu flat track -tyylisillä epäsymmetrisellä numerokilvellä, ajovalon kehyksellä ja etuteleskooppien suojilla, niin persoonallisuus on taattu.

Tonnisilla powernakuilla ajavia tuskin säväyttää Husqvarnan yksipyttyisen koneen 75 hevosvoimaa ja 72 newtonmetriä. Tai aikaisintaan ne säväyttävät siinä vaiheessa, kun Husse-kuski menee mutkissa ohi ja näyttää tyylikästä perävaloaan sekä omintakeista svingikiinnitteistä kilpitelinettään jopa yli tuplasti tehokkaammille powernakuille. Koeajon perusteella Svartpilen 701 nimittäin osoittautui järjettömän hauskaksi ja nopeaksi mutkateillä. Ja niin kauan kuin nopeudet suorilla pysyvät alle kahden markan, niin kiihtyvyyskin on kunnossa.

Koeajoraportti luvassa myöhemmin keväällä painetussa lehdessä.

Husqvarna Svartpilen 701

Moottori: yksisylinterinen, 692 cc, nestejäähdytys
Puristussuhde: 12,8:1
Poraus x isku: 105 x 80 mm
Teho: 75 hv (55 kW) / 8500 r/min
Vääntö 72 Nm / 6750 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Paino ilman polttoainetta: 158,5 kg
Istuinkorkeus: 835 mm
Tankki: 12 litraa

Hinta: 13 354 €

Uusin numero