Koeajo: Triumph Tiger 900 – jousituksessa sen salaisuus

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Triumph on uudessa Tiger 900 -mallistossa tehnyt erilaisilla jousituksilla selvän pesäeron tiekäyttöön tarkoitetun GT-mallin ja offroad-painotteisemman Rallyn välille. 

Tiger 900 GT Pro

Koeajon ensimmäinen päivä ajetaan kestopäällysteellä ja alla on lyhytjoustoisempi Tiger GT, sen paremmin varusteltu GT Pro -versio. Joustomatkaa on edessä 180 ja takana 170 milliä. Ensimmäistä kertaa Triumph on valinnut jousitukseksi Marzocchin valmistamat komponentit. Pro-mallissa takajousituksena on ylellinen sähköisesti säädettävä malli; esijännitykselle on neljä eri jäykkyyttä ja vaimennuksen säädössä on yhdeksän eri asentoa.

Triumph Tiger 900 GT Pro

Vaimennuksia voi säätää ajon aikana, mutta esijännitys on valittava paikallaan ollessa. Tälle on hyvä perustelu: vaimennustarve saattaa vauhdissa vaihtua tien luonteen muuttuessa, mutta matkustajaa tai matkatavaroita ei vauhdissa tule lisää, eikä niiden määrä toivottavasti myöskään vähene ajon aikana. Yhden hengen kuormalle tarkoitetulla esijännitysasennolla ja keskitason vaimennussäädöllä meno on touring-käytössä mukavaa. Tienpinnan muuttuessa epätasaisemmaksi pelkkä vaimennuksen säätö riittää tasoittamana menoa miellyttävämmäksi. Jos taas haluaa urheilullisempia ominaisuuksia ja tarkempaa ohjausta, niin vaimennusta kannattaa säätää jäykemmälle. Vieläkin urheilullisemmaksi tuntuman saa, kun säätää esijännityksen esimerkiksi kahden hengen kuormalle tarkoitetuksi ja tiukoilla vaimennusten asetuksilla viimeistelee lopputuloksen. Lyhyehkön jousituksen seurauksena istuinkorkeus on maltillinen, 20 millin korkeussäädön ansiosta 810 tai 830 milliä.


Tiger 900 Rally Pro


Toisena ajopäivänä ohjelmassa on marokkolaista maastoa ja polkuja ja alla Tiger 900 Rally Pro. Rallyn joustomatkat ovat edessä 240 ja takana 230 millimetriä ja jousituskomponentit tulevat Showalta. Rallyn ja Rally Pron välinen ero tulee varustetasosta, mutta jousitus on molemmissa sama manuaalisäätöinen. Tehtaan pääinsinööri Stuart Woodin mukaan Rallyssakin kokeiltiin suunnitteluvaiheessa sähkösäätöistä jousitusta, mutta sille ei juuri löydetty etuja. Sen sijaan haittapuoliksi löydettiin lisääntynyt paino ja korkeampi hinta. Lisäksi offoroad-painoitteiset kuskit yleensä hallitsevat jousituksen säädön perusteet, joten manuaalisäätö ei olisi mikään ongelma.

Jousitus on perussäädöissään erittäin pehmeä, lähes kilpaenduromaisen tuntuinen. Maastossa ajetaan madalletuilla rengaspaineilla. Kivisillä hiekkatieosuuksilla ja poluilla renkaat seuraavat hyvin alustan muotoja ja vaimennukset tasoittavat menon niin, että satulassa tuntuma on mukavuuspainotteinen. Pehmeän jousituksen ja uuden vahvasti alhaalta vääntävän moottorin ansiosta vetopito on mahtava ja sen aistii selvästi erityisesti isolla vaihteella ja matalilla kierroksilla vedätettäessä. 

Mikä on erikoista, niin pitkäjoustoinen Rally Pro tarjoaa matka-ajoon aivan saman mukavuuden kuin GT-versiokin. Erona on ainoastaan se, että pehmeämmän jousituksen takia ajotuntuma on suurpiirteisempi eikä pyörä ohjaudu kaarteissa yhtä tarkasti. Tätäkin pystyy muokkaamaan säätämällä jousitusta jäykemmälle. 

Molemmilla malleilla pärjää hiekkatiellä ja matkailukäytössä yhtä hyvin. Jos arvostaa näiden lisäksi urheilullisuutta, silloin oikea valinta on GT. Jos taas offroad-ominaisuudet ovat lähempänä sydäntä, niin siinä tapauksessa kannattaa ehdottomasti valita Rally. 

Uuden Tiger 900:n koeajoraportti julkaistaan seuraavassa Biken numerossa 3/2020. Silloin luvassa paljon muutakin tarinaa kuin pelkästään jousituksesta.

Triumph Tiger 900 GT (Rally)

Moottori: 3-sylinterinen rivimoottori, 888cc, 1-3-2 -sytytysjärjestys

Teho: 95 hv (70 kW) / 8750 r/min

Vääntö: 87 Nm / 7250 r/min

Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Istuinkorkeus: 810-830 mm (850-870 mm)

Akseliväli: 1556 mm (1551 mm)

Kuivapaino: 194-198 kg (196-201 kg)

Tankin tilavuus: 20 litraa

Rengaskoko: 100/90-19 / 150/70R17 (90/90-21 / 150/70R17)

Joustomatkat: 180/170 mm (240/230 mm)

Etujarrut: Brembo Stylema Monobloc 4-mäntäiset radiaalisatulat, 2 x 320 mm levyt, kaarre-ABS

Takajarru: Brembo 1-mäntäinen satula, 255 mm levy, kaarre-ABS

Hinnat:

Tiger 900 GT 17 500 €

Tiger 900 GT Pro 19 250 €

Tiger 900 Rally 18 350 €

Tiger 900 Rally Pro 19 750 €