Koeajo: Kawasaki Z400 – Enemmän tehoa ja vähemmän painoa

Kawasaki Z400 korvaa A2-luokan Z300-mallin. Uutuus on sekä tehokkaampi että kevyempi. 

Kawasakin Z-mallistosta on löytynyt tähänkin asti malleja lähes joka lähtöön. ”Lähes” siksi, että A2-luokan Z300 on ollut muutaman hevosvoiman alitehoinen luokan suurimpaan sallittuun 35 kilowattiin verrattuna. Siksi se on jäänyt vähän tehokkaampien kilpailijoidensa varjoon. Nyt tilanne muuttuu, kun tehokkaampi ja samalla kevyempi Z400 korvaa kolmisatasen.

Kaksisylinterinen 399-kuutioinen rivimoottori on kierrosherkkä ja lyö urheilullisen leiman ajotuntumaan. Tehopaino-suhde on A2-luokan sallima maksimi. Teho kasvaa suoraviivaisesti kierrosluvun lisääntyessä. Maksimiteho saadaan 10 000 kierroksella ja punaraja tulee vastaan 1500 kierrosta myöhemmin. Kierroslukumittarissa riittää lukemia optimistisesti 15 000 kierrokseen asti.

Vaihteiston välitykset on sopivat, pienimmillä vaihteilla kierrosluvunrajoitin tulee vastaan nopeuksissa 76-106-135 kilometriä tunnissa. Kuutosvaihteella 5000 kierrosta vastaa noin 85 kilometrin tuntinopeutta. Moottori jaksaa vetää kuutosella vajaan viidenkympin nopeudesta alkaen. Kaasuun reagointi on pehmeää mutta välitöntä. Yhdistelmäluistokytkimen uusi rakenne on mahdollistanut kytkimen halkaisijan pienentämisen 139 millistä 125 milliin. Kytkinkahvan voimantarve on samalla pienentynyt 20 prosenttia. Valmistajan mukaan moottori on ulkomitoiltaan yhtä pieni kuin iskutilavuudeltaan selvästi pienempi Z250-moottori. 

Matalan 785 millin istuinkorkeuden ja 30 milliä aiempaa kapeamman satulan ansiosta jalat ylettävät hyvin maahan lyhyemmälläkin kuljettajalla. Kuljettaja istuu syvällä ”pyörän sisällä”. Ajoasento on urheilullisesti eteen nojaava. Satula on muuten hyväntuntuinen, mutta se viettää liikaa eteen, eikä takamus pysy satulan takaosassa, vaikka se isokokoisemmalle kuljettajalle olisi luontevampi paikka istua.

Z400 on pienistä ulkomitoistaan ja keveydestään johtuen ketterä käsiteltävä sekä kaupungissa että mutkapätkillä. Alle 1400 millin akselivälin ja 24,5 asteen keulakulman ansiosta kääntyvyys mutkiin on herkkää ja kevyttä. Jopa niin kevyttä, että urheilullisemmalla ajotyylillä pyörä menee helposti sisäkurvin puolen pientareelle, jos kuljettaja nojaa reilusti sisäkurvin puolelle ja käyttää edes lievästi vastaohjausta. 

Lue koeajoraportti kokonaisuudessaan seuraavasta Bikestä, joka ilmestyy 16.5.

Kawasaki Z400

Moottori kaksisylinterinen rivimoottori

Poraus x isku 70 x 51,8 mm

Iskutilavuus 399 cm³

Suurin teho 33,4 kW (45 hv) / 10 000 r/min

Suurin vääntö 38 Nm / 8000 r/min

Runko Ristikkorakenteinen teräsputkirunko

Renkaat 110/70R17 / 150/60R17

Akseliväli 1370 mm

Istuinkorkeus 785 mm

Paino tankattuna 167 kg

Polttoainesäiliö 14 litraa.

Takuu 2 vuotta

Hinta 7290 €

Uusin numero