Koeajo: BMW K1600GT – Vääntävämpi ja varustellumpi kuutonen

BMW uudisti 6-sylinterisen matkamallistonsa täyttämään Euro 5 -normit. Samalla vääntöä ja varustetasoa korotettiin.

Uuden 10,25-tuumaisen TFT-näytön nopeusmittarin lukema on 40 km/h. Vaihdenäytön yläpuolelle ilmestyy kuvake, joka kehottaa vaihtamaan isommalle. Kierroksia on karvan yli 2000. Siinä missä muut pyörät pyytävät vaihtamaan pienemmälle, K 1600 toimii juuri päinvastoin. Se osoittaa vakuuttavalla tavalla, että vääntöä ei jää missään tilanteessa puuttumaan. Moottorin suorituskyky on tilanteesta riippumatta mainio. Se toimii aivan alakierroksilta aina vajaan 9000 kierroksen rajoittimelle saakka. Entiseen tapaan juuri moottori on ratkaisevan tärkeä osa K1600GT:n tarjoamaa ajokokemusta.

Koeajossa on malliston sporttisin versio K1600GT, joka painaa 343 kiloa. Muut versiot (GTL, Bagger, Grand America) pysäyttävät vaa’an jopa 370 kilon kohdalle. Kaikissa versioissa käytetään samaa moottoria ja perusrakennetta, joten koeajon kokemuksia voi soveltaa myös niihin.

Liikenneympyrän jälkeen kaupunkielämä ja yleinen liike taustapeilissä vähenee tien johtaessa sisämaahan. K1600 lipuu rennosti mutkissa ja löytää jokaisen apexin tarkasti. Yli 1600 millin akseliväli, runsas 106,4 millin etujättö ja loiva 27,8 asteen keulakulma huomioiden asia on melkein hämmästyttävä. Vaikka K1600GT ei onnistu – erityisesti alamäessä – kätkemään painoaan, tuntee, kuinka paino työntyy kaarteeseen ja vaatii tiettyä voimaa ohjaustankoon, mutta pyörä kääntyy siitä huolimatta todella jyrkissä mutkissakin ongelmitta. Myös syvälle mutkaan jarrutettaessa.

Pysähtymisen osalta K 1600 on omimmillaan. Duolever ja pitkä akseliväli varmistavat vankkumattoman vakauden jopa hätäjarrutuksissa, joissa ABS puuttuu peliin. Pyörä tuntuu kuin naulitulta maahan Bridgestonen alkuperäisrenkaiden ja tuskin huomattavin välein toimivan, 6-akselisen liiketunnistimen avustaman ABS:n pistäessä parastaan lyhyen jarrutusmatkan saavuttamiseksi.

Päivityksestä huolimatta K1600 on täysin oma itsensä. Sen kohokohta on edelleen kuusisylinterinen moottori, joka tarjoaa omaa luonnettaan jokaisella ajetulla kilometrillä, tekee jokaisesta ajokerrasta elämyksen ja kuljettaa pyörää verrattomalla voimallaan. Se toimii tavalla, jonka vain kookkaat moottorit hallitsevat.

Lue koko laajempi koeajoraportti Biken numerosta 4/2022.

Moottori: rivikuutonen, 1649cc

Teho: 160 hv / 6750 r/min

Vääntö: 180 Nm / 5250 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, kardaani

Akseliväli: 1618 mm

Istuinkorkeus: 810-830 mm

Tankin tilavuus: 26,5 litraa

Paino tankattuna: 343 kg

Hinta: 35 600 €

Lue myös:

Uusin numero