Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Kawasakin julkaistua menneinä viikkoina useita teaser-videoita uudesta Z H2 -mallista, valmistaja lopulta julkaisi viralliset kuvat ja ensimmäiset tekniset tiedot uutuudesta.
Kawasaki ilmoittaa 998-kuutioisen rivinelosmoottorin tehoksi 200 hevosvoimaa. Oletettavaa on, että samoin kuin jo markkinoilla olevissa H2-malleissa, moottori reagoi kompressoriahdettuna kaasukahvan liikkeisiin niin terävästi, että se tuntuu ilmoitettua huipputehoa tehokkaammalta. Japanilaisvalmistajan mukaan suurta huipputehoa tärkeämpää kehitystyössä onkin ollut tasapainon löytäminen huipputehon ja käyttöominaisuuksien kesken. Tällöin uusi Z H2 tavoittelee Kawasakin mukaan mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa.
Elektroniikkapaketti on vakuuttava. Kuljettajan valittavissa olevien ajomoodien, kaarre-ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston lisäksi varustukseen kuuluvat vakionopeussäädin ja molempiin suuntiin toimiva quickshifter-vaihdeavustin. Valmistajan mukaan TFT-mittaristo on selkeälukuinen ja siinä on bluetooth-yhteys vakiona.
Jarruina on Brembon M4-satulat ja etujousituksena Showan BPF-keula (Big Piston Fork). Runko on muista H2-malleista tuttu trellisputkirunko, joka kuitenkin on muokattu nakumalliin sopivaksi. Näiden ominaisuuksien jälkeen ketään tuskin harmittaa se, että vanhaan Z1000-malliin verrattuna iskutilavuus on pienentynyt 1043 kuutiosenttimetristä 998-kuutiosenttimetriin.