Kallio Racing juhlisti maailmanmestaruutta – Sandro Cortese: ”en uskonut että kilpatiimi voi tuntua perheeltä”

Hannu (vas), Vesa ja Mika Kallio
Tallipäällikkö Vesa Kallion mukaan Kallio Racingin Supersport-luokan maailmanmestaruus kaudella 2018 oli osoitus paitsi tiimin ammattitaidosta, myös siitä että kaikessa tekemisessä keskityttiin oikeisiin asioihin.

Kallio Racing juhli yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa tiimin saavuttamaa maailmanmestaruutta Hirvihaaran kartanossa Mäntsälässä. Juhlapuheessaan tallipäällikkö Vesa Kallio kävi läpi kauden tärkeimmät tapahtumat.
– Kun Qatarin päätösosakilpailun lopussa odotettiin poikien kanssa varikkomuurilla ja nähtiin että Sandro Cortese tulee kakkosena maaliin, niin ei sitä oikein pystynyt käsittämään että tullaan kaukaa Suomesta ja pystytään jo toisena MM-kautena voittamaan mestaruus.
Koko Kallio Racingin tiimi
Qatarin kisa oli varsin erikoinen, joskin jälkeenpäin Vesa Kallio nimeää sen koko kauden parhaaksi kisaksi sekä yleisellä tasolla että tietysti lopputuloksen perusteella.
– Kilpailupäivänä oli sadetta ja myrskyä, hiekka lensi vaakatasossa ja lensi siellä jo radanvarsikyltitkin. Oli vaarassa että pystytäänkö kisaa ajamaan ollenkaan.
Uhka oli todellinen, ja lopulta Supersport-luokan kilpailu ajettiinkin Qatarissa vain siksi että maailmanmestaruuskamppailu oli yhä auki. Superbike-luokan osakilpailu jätettiin kokonaan ajamatta. Kallio Racingille ja Sandro Corteselle kilpailun peruuttaminen olisi tarkoittanut maailmanmestaruutta, sillä Cortese oli MM-pistejohdossa ennen päätösosakilpailua.
– Oltiin lähtögridissä niin vielä siinäkin vaiheessa turvallisuuskomission kaveri kävi kysymässä kuskeilta että pystytäänkö radalla ajamaan, muistelee Vesa Kallio.
Sandro Cortesen mestaruuden arvo nousee vielä sillä, että tämä ei halunnut voittaa mestaruutta ”kabinettipäätöksellä” vaan oli ehdottomasti kisan ajamisen kannalla.

Sään lisäksi Qatarin päätöskisan erikoisuuksiin kuului se, että vain vähän ennen kisaviikonlopun alkamista Lucas Mahiaksen hylkäys Portimaon kisasta peruttiin, tämän voittopisteet Portugalista palautettiin ja ranskalainen palasi yllättäen mukaan MM-taistoon.
– Me keskityttiin siitä huolimatta vain vahvasti omaan kisaan eikä annettu politikoinnin häiritä, vaikka se muuttikin melkoisesti asetelmia kisaan.
Cortese oli Qatarin molempina harjoituspäivinä selvästi vahvempi kuin MM-pisteissä pahin kilpakumppani, Ranskan Jules Cluzel. Kisaa Cortese kontrolloi alusta lähtien. Ei ajanut kärjessä, mutta rakensi draaman kaaren niin että mestaruus tuli suomalaiselle Kallio Racingille. Lopullisesti mestaruus ratkesi Cluzelin kaaduttua loppukierroksilla.

Mäntsälässä vietettyjen mestaruusjuhlien aikaan mestaruuskuljettaja Sandro Cortese oli Espanjan Cartagenassa testaamassa alkavan kauden Yamaha Superbikea, mutta juhliin hän osallistui videoyhteyden kautta.
– Mestaruuden kannalta tärkeintä oli se, miten hyvin tiimi pelasi yhteen, kiteytti Cortese.
Moto2-luokasta Supersport-pyörän ohjaimiin siirtyminen ei Cortesen mukaan ollut helppoa, sillä ajotyyli piti muokata hyvin erilaiseksi. Siitäkin huolimatta hän ajoi kauden molemmat voittonsa jo alkukaudesta. Loppukaudesta tuloksena oli lähinnä kakkossijoja, joiden laskettiin johtavan maailmanmestaruuteen.
– Sanoin jo mestaruusiltana, että aikaisemmin en uskonut että kilpatiimi voi tuntua perheeltä kuten Kallio Racing, ylisti saksalaispilotti Cortese lopuksi viime kauden työnantajaansa.

Mika Kallio piti kiitospuheen yhteistyökumppaneille ja korosti sekä yhteistyökumppaneiden että perheen merkitystä mestaruuden taustalla.
– Isä Hannulla oli suuri merkitys jo Vesan ja minun henkilökohtaisiin kilpailu-uriin. Sieltä tuli se oppi, että mihin tekemisessä pitää keskittyä.
Hän muisteli omalla urallaan olleensa monesti samantapaisissa fiiliksissä ajaessaan maailmanmestaruuksista, vaikkei kertaakaan kaikki osunut niin hyvin kohdalleen että mestaruus olisi kohdalle osunut.
– Vähintään yhtä hienolta tuntuu tämä oman tiimin kanssa voitettu mestaruus, vakuuttaa Mika Kallio.

Lopuksi Mika Kallio palaa vielä ajassa taaksepäin ja muistelee, että jo pikkupoikana he Vesan kanssa olivat aina isä-Hannun mukana niin tallilla rassaamassa pyöriä kuin kilpailumatkoillakin.
– Siellä oli mukana Hannun vanhemmat ja jopa mummo, joten eiköhän sekin jonkinlainen ennätys ole että neljä sukupolvea on samaan aikaan mukana viemässä tätä hommaa eteenpäin.

Pääyhteistyökumppanit
Mukana juhlimassa oli myös tiimin toiminnassa aikaisempina vuosina mukana olleita henkilöitä.

Uusin numero