Kaksintaistelu: KTM 890 Duke R vastaan Triumph Street Triple RS

Kumpi voittaa, kun yhtä tehokkaat ja samanpainoiset Mattighofenin superskalpelli (KTM) ja brittiläinen herrasmieshuligaani (Triumph) pannaan samalle viivalle?

KTM ilmoittaa 890 Duke R:n tehoksi 121 hevosvoimaa, mutta tehomittaus tuottaa neljä hevosvoimaa suuremman lukeman. Sikäli merkityksellistä, että niillä neljällä hevosella se kirmaa yli Triumphin Street Triple RS:lle ilmoittaman 123 hevosvoiman. Mutta vastaus tulee nopeasti, kun tehopenkissä Triumphin moottorista mitataan peräti 130 hevosvoiman teho. Väännössä KTM vie isomman iskutilavuuden ansiosta Trumppaa lukemin 101 vastaan 83 newtonmetriä.

Kiihdytysmittauksissa KTM on niskanpäällä. Sitkeysmittaus 50-100 km/h menee Triumphille, mutta matkustajan kanssa sitkeysmittaus kakkosvaihteella 25-75 km/h puolestaan kääntyy KTM:n eduksi. Jarrutusmittauksissa Triumph on etevämpi, mutta ero on vain hiuksenhieno.

Ajoasennoissa on selvä ero. Triumphin satulassa aistii supersport-luokan DNA:n. KTM:n istuimella puolestaan tuntee sukulaisuutta merkin supermotomalleihin. Molemmissa on alla erittäin urheilulliset ensiasennusrenkaat: Kotarissa Michelin Power Cup 2:t ja Triumphissa Pirelli Supercorsa SP:t. KTM:n WP-jousitus on jämäkkä, kun taas Triumphin Showa/Öhlins -yhdistelmää testaajat luonnehtivat perusasetuksissaan jopa jäykäksi. 

Pisteitä kun lasketaan, niin moottorin pisteytyksessä etu on KTM:llä ja ajo-ominaisuuksissa pisteet menevät tasan. Yllättäen KTM:n vahvasti ”ready to race” -henkinen 890 Duke R vie pisteet myös arkikäytön ja mukavuuden osalta. Erot ovat kuitenkin pieniä.

Kotarin ja Trumpan parivertailu julkaistaan Biken numerossa 10/2020, joka on juuri saatu painoon. Lehti ilmestyy 19.11.2020, tilaajille se tulee tietysti jo muutamaan päivää aikaisemmin. Lue!