Kaikista 73 poliisimoottoripyörästä teknisin – Kawasaki H2 SX

Suomen 179 moottoripyöräpoliisilla on käytössään yhteensä 73 poliisimoottoripyörää. Uusi Kawasaki H2 SX on niistä varustukseltaan teknisin ja monipuolisin.

Sivulaukun kyljessä komeileva ZP 460 -tunnus kertoo, että kyseessä on poliisikoulun käytössä oleva pyörä. Hälytysvalvontayksikön moottoripyöräpoliisi, vanhempi konstaapeli Tapio Olkinuora esittelee meille Kawasaki H2 SX:n ominaisuuksia.

-Hevosvoimia on 200 ja vakiokuntoiseen 256 painavaan pyörään kun lisätään poliisivarusteet, niin paino nousee lähes 300 kiloon.

Olkinuora kertoo pyörässä olevan kaikkiaan kolme kameraa: yleiskamerat eteen ja taakse sekä niiden lisäksi rekisterikilven lukulaite. H2 SX on ensimmäinen päivittäisessä partiointikäytössä oleva pyörä, jossa on käytännössä kaikki samat valvontavälineet sekä ajoneuvotietokoneet kuin poliisiautoissa. Aikaisemmin vastaavaa laitteistoa on kehitetty asentamalla ja muokkaamalla sitä Yamaha FZ1-pyörässä, mutta se on ollut käytännössä vain testipyörä. 

Uudella järjestelmällä varustetun poliisimoottoripyörän suurin etu on, että moottoripyöräpoliisi pystyy sillä toimimaan itsenäisesti, kun vanhoilla puutteellisemmilla varusteilla olevan pyörän käyttäjä joutui käytännössä kuormittamaan hätäkeskusta jatkuvalla yhteydenpidolla. Toiseksi poliisin työturvallisuus paranee, kun kaikki tiedot tulevat näyttöön automaattisesti eikä kuskin tarvitse irrottaa otettaan ohjaustangosta. Iso kymmenen tuuman näyttö toimii lisäksi myös navigaattorina. 

Poliisivarusteiden käyttöä varten pyörässä on tupla-akkujärjestelmä. Itse pyörä toimii omalla akullaan ja poliisivarusteet toisella akulla. Pyörän käynnistyminen ja toiminta on turvattu, eikä se ole sidoksissa poliisivarusteiden sähkökulutukseen. Pyörän oma laturi riittää molempien akkujen lataamiseen.

Vaikka H2 SX oli viime kauden aikana osittain vielä kehitystyön alla, oli matkamittarissa kauden lopussa jo 14 500 kilometrin lukema. Etelä-Suomessa poliisimoottoripyöriin kertyy kaudessa keskimäärin 20 000 kilometriä. Yhden pyörän käyttöikä on noin 100 000 kilometriä, jonka jälkeen se korvataan uudella kalustolla.

Uusin numero