Joululahjatoive motoristille: 228 hv ja 2100 cc Ecosse FE Ti XX Titanium Series

300 000 taalaa plus rahti ja verot, mutta vastineeksi saa motoristia takuulla miellyttävän lahjan. 

Rakas joulupukki…

Jos on ollut tänä vuonna oikein kiltti, voi lahjatoivelistaan raapustaa tekstin ”Ecosse FE Ti XX Titanium Series”. Useimmille motoristeille tämä varmaan kelpaisi silläkin lisäyksellä, että ”tänä jouluna en tarvitse kuin tämän yhden lahjan”. 

Denverissä Yhdysvalloissa sijaitseva Ecosse Moto Works ei ylpeile suurilla valmistusmäärillä, mutta sen valmistamat moottoripyörät keräävät takuulla huomiota missä tahansa liikkuvatkin, tai ovat paikallaan. 

Ecosse FE Ti XX Titanium Series -moottoripyörässä on nimensä mukaisesti käytetty titaania kursailematta. Tästä huippukalliista ja vaikeasti työstettävästä materiaalista on valmistettu mm. runko, takarunko sekä takasvingi. Rungon väriksi ilmoitetaan ”harjattu titaani”. Myös pienempiä osia, kuten sivuseisontatuki, on valmistettu titaanista.

Vanteissakaan ei ole tyydytty täysin tavanomaisiin bulkkituotteisiin, vaan niiden materiaalina on hiilikuitu. Pyörän pääväriksi kerrotaan ”hiilikuitu asiakkaan valitsemilla pin stripe -maalauksilla”, joten ostajan ei tarvitse tyytyä täysin samanlaiseen viimeistelyyn naapurin moottoripyörän kanssa. Myös satulan valmistus noudattaa samaa linjaa, ”geelisatula asiakkaan toiveiden mukaan customoituna”. 

Moottorina on 45 asteen sylinterikulmalla varustettu V2, jossa 111 millin porauksella ja noin 106 millin iskulla saadaan aikaan 2100 kuutiosenttimetrin iskutilavuus. Eikä kyseessä ole mikään matalaviritteinen custommoottori, jossa vedotaan mahtavaan vääntöön. Kompressoriahdetun ja välijäähdytetyn moottorin tehoksi kerrotaan lähteestä riippuen joko ”yli 200 hv renkaalta” tai 228 hv kampiakselilta, mitkä aika hyvin korreloivat keskenään. Vääntöä on mukavat 270 newtonmetriä. Erityisen mukavaksi teho- ja vääntölukemat muuttuvat, kun pyörän painoksi kerrotaan 199,5 kiloa.

Satulan ja pin stripe -maalausten lisäksi kuljettajan valittavissa on myös caster-kulma, jonka säätövara on 25 – 29 astetta. Samoin istuinkorkeus on valittavissa 700 – 775 millimetrin välillä. Jalkatapitkin onvat säädettävissä 12 eri asentoon. 

Ajettavuudenkin voi olettaa olevan kunnossa, sillä jousituksen kohdalla lukee Öhlins MotoGP ja jarrut ovat ISR:n valmisteita.

Ei ehkä enää ehdi jouluksi perille, mutta ajokauden alkuunhan on vielä aikaa…

Ai niin, näitä muuten on valmistettu vain 13 kappaletta.

Ecosse FE Ti XX Titanium Series

Moottori: kompressoriahdettu ja välijäähdytetty V2, 2100cc

Teho: 228 hv

Vääntö: 271 Nm

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Jarrut: ISR

Jousitus: Öhlins MotoGP, joustomatka edessä 132 mm, takana 165 mm

Renkaat: 120/70ZR17 ja 190/55ZR17

Istuinkorkeus: 700 – 775 mm

Akseliväli: 1530 mm

Tankin tilavuus: 16 litraa

Paino: 199,5 kg

Hinta: 300 000 dollaria Yhdysvalloissa

Uusin numero