




Toista kertaa MP-messuilla järjestetty Jonnela oli tänä vuonna entistä isompi, kauniimpi ja vetovoimaisempi. Nuorten rakentajien pyöriä oli esillä noin 200, ja Bike sai kunnian tehdä niiden joukosta oman valintansa.
MP 24 -näyttelyssä debytoinut MP Jonnela oli se messujen alue, jolla tuntui käyvän kaikkein tasaisin kuhina koko viikonlopun ajan. Tänä vuonna panoksia nostettiin ja Jonnelassa oli enemmän pyöriä, enemmän ohjelmaa ja jopa stunt-näytöksiä, ja nuoret ottivat jälleen oman osastonsa messuilla avosylin vastaan.
Bike sai kunnian tehdä valinnan esillä olevan kaluston joukosta. MP-messutiimi oli valinnut yli tuhannen hakemuksen joukosta Jonnelaan noin 200 nuorten rakentajien laitetta. Tästä heille kiitos, sillä yhden valitseminen esillä olleista ei ollut helppoa – voi vain miettiä, kuinka vaikeaa se olisi viisinkertaisesta kalustomäärästä ollut!
Yleisesti ottaen esillä olleiden pyörien laatu oli hyvin korkea ja laitteiden yksityiskohdat upeita – me Bikellä nostamme hattua kaikille Jonnelaan kalustonsa näytille tuoneille ja iloitsemme siitä, että kaksipyöräiset ja niiden rakentelu kiinnostaa nuoria näin paljon. Oli myös hauska nähdä, että myös mopojen ja kevytmoottoripyörien rakentelussa on aivan omanlaisiaan selkeitä tyylisuuntiaan. Ja mieltä lämmittää, että vanha kunnon Suzuki PV on yhä niin suosittu harrastuskohde.
Tällä kertaa valinta ei kuitenkaan osunut PV:hen. Usean Jonnelassa vierailun ja yhtä usean henkisen karsintakierroksen jälkeen Biken valinnaksi muodostui 14-vuotiaan Ollin Rusty-Monkey. Vaikka todella hienoja laitteita oli monta, Rusty jäi lopulta voimakkaimmin mieleen persoonallisen, pelkistetyn tyylinsä, upeiden yksityiskohtiensa ja hienon toteutuksensa ansiosta. Mistä idea pyörään tuli?
– Meillä on Kawasaki 750 Zephyristä rakennettu café racer, ja ajattelin, että olisi hauska tehdä itselle samanlainen. Idea väriin, maalaamattomaan rottatankkiin ja tikattuun penkinpäälliseen on lainattu Kawasta, Olli kertoo.
Monkeyn runko on vuosimallia 2008. Siihen on asennettu 72-kuutioinen moottori, jolle polttoainetta syöttää 19-millinen kaasutin ja pakokaasut poistuvat hienon, moottorin alle kiertyvän putken kautta. Etuhaarukka on lyhennetty Wandamotorin 540 USD, takahaarukka OO Racingin ja takaiskarit MBFmoton valikoimista. Tankkia lukuun ottamatta pyörä on maalattu norsunluunvalkoisella, ja tyylin viimeistelevät istuimen timanttitikkauksen jatkuminen tankopehmusteessa, ajovalon lippa ja valkosivurenkaat.
Lähes kaikkea muuta on muutettu, mutta hidastumisesta vastaavat 10-tuumaisille kahdeksanreikäisille peltivanteille asennetut mekaaniset rumpujarrut.
– Keulan mukana tuli levyjarru, mutta vanteet eivät jättäneet riittävästi tilaa jarrusatulalle. Ja koska en halunnut kasvattaa vannekokoa, päätin käyttää rumpuja, perustelee Olli MMAF:n vanhan “tyyli ennen tarkoitusta” -sloganin mukaisesti.
Onnittelut vielä kerran Ollille Biken valinta -tunnustuksesta. Saimme myös kuulla, ettemme olleet ainoat, joita Rusty-Monkeyn tyyli miellyttää, sillä pyörä sai kutsun myös American Car Show’hun.
Artikkeli on julkaistu Biken numerossa 3/25. Bike tekee valintansa myös MP 26 -näyttelyn Jonnelan kalustosta. Haluatko oman pyöräsi mukaan? Lue lisää täältä.