Itsenäisyyspäivän viettoon kolmella sylinterillä – Triumph Trident avaa 2021-mallien koeajot

Tänä vuonna Biken toimitus viettää Suomen itsenäisyyspäivää englantilaisella twistillä, sillä olemme matkalla koeajamaan Triumphin täysin uutta Trident 660-mallia.

Suomen viettäessä 103-vuotissyntymäpäivää Biken toimituksessakin tuo vuosiluvun viimeinen numero eli kolmonen on vahvasti tapetilla. Triumph nimittäin palauttaa mallistoonsa pitkän tauon jälkeen Trident-nimen uudella kolmisylinterisellä mallillaan. Uutuuden koeajotapahtuma on parhaillaan käynnissä ja Bikellä on harvinaislaatuinen etuoikeus siinä mielessä, että olemme paikalla ainoana pohjoismaalaismediana ja vieläpä kahden toimittajan voimin. Koronan takia kauden 2021 uutuuksien koeajotapahtumia on valitettavasti jouduttu peruuttamaan, mutta Tridentin koeajo on pystytty järjestämään viranomaisohjeita noudattaen, joskin se on vaatinut kaikilta osapuolilta ylimääräistä työtä koronatestikäyntien ja erinäisten lomakkeiden täyttämisten ja applikaatioiden lataamisten muodossa. Toivottavasti koeajokokemukset paikkaavat tätä vaivannäköä.

Vaikka 660—kuutioinen rivikolmosmoottori on nähty jo aikaisemmin Triumph Street Triple S:n A2-versiossa, niin Tridenttiä – ja Euro5-vaatimusten täyttämistä – varten moottori on kokenut runsaasti uudistuksia. Lähtökohtana on 675 Daytonan moottori, jonka iskunpituutta on lyhennetty 52,3 millistä 51,1 milliin. Moottorissa ilmoitetaan vaihdetun 67 osaa Daytonaan verrattuna, mukaanlukien kampiakseli, männät, sylinterikansi, nokka-akselit, jäähdytysjärjestelmä, laturi sekä ilmanotto- ja pakojärjestelmä kokonaisuudessaan. Myös yhdistelmäluistokytkin on rakenteeltaan uusi. Voidaan siis puhua käytännössä uudesta moottorista. Tehoksi ilmoitetaan 81 hevosvoimaa 10 250 kierroksella. Maksimivääntömomentti on 64 newtonmetriä ja vähintään 90 prosenttia siitä on käytössä kierrosalueella 3600 – 9750. Vaihteiston neljä pienintä vaihdetta ovat aiempaa lyhyempiä paremman kiihtyvyyden takaamiseksi, kun taas kaksi suurinta vaihdetta on välitetty pitkiksi matka-ajon värinöiden, melun ja kulutuksen pienentämiseksi. Ajomoodeja on kaksi, Road ja Rain.

Trident on markkinoiden edullisin kolmisylinterinen moottoripyörä ja ainoa rivikolmonen alle kymppitonnin hintaluokassa. Etujarruina on Nissinin kaksimäntäiset satulat 310-millisillä levyillä ja jousitus on Showan perusvarmaa tavaraa. Triumphin edustajat korostavatkin, että nelimäntäisiä radiaalijarruja ja täysin säädettäviä jousituksia käyttämällä pyörä olisi noussut hinnaltaan täysin uuteen luokkaan, mutta nyt on haettu tasapainoista kokonaisuutta ja helppoa ajettavuutta edullisempaan luokkaan.  Pyörää on testattu ahkerasti ennen sen markkinoilletuloa. Kestävyystestien pituus vastaa yli 800 000 kilometriä, täyskaasulla on ajettu 2000 kilometrin testejä, yli 30 000 kilometriä rata-ajotestiä ja 3300 tuntia maanteillä. 

Miten nämä testitulokset näkyvät lopputuloksessa ja onko ominaisuudet saatu tasapainoon. Se selviää kohta alkavalla koeajolla. Se ainakin on varmaa, että perinteisestä mallinimestä huolimatta juuri muuta retroa Tridentissä ei olekaan. Palataan koeajokuulumisiin heti kun ajolenkin päätyttyä saadaan kypärä pois päästä.

Aikaisempi artikkeli Trumph Tridentistä:

Uusin numero