Edellisessä, Terlickon IRRC-kilpailussa Erno Kostamon kauden avausvoitto oli erittäin lähellä, mutta kärkipaikka vaihtui teknisten murheiden vuoksi kolmanteen sijaan. Kostamo myöntää epäonnen kasvattaneen nälkää Imatralle.
– Kieltämättä haen Imatralta revanssia, ja sarjajohdossa olevan Danny Webbin päänahka on ehdottomasti tähtäimessä, Kostamo kertoo tavoitteistaan.
– Sitä paitsi Imatra näyttää askelmerkit loppukauteen. Jos en täällä kykene lyömään Webbiä, tulee loppukaudella olemaan ehkä hieman liikaakin haastetta, tällä hetkellä sarjapisteissä kolmantena oleva Kostamo ynnää.
Vaikka kautta onkin jäljellä, tulisi Kostamon onnistua Imatralla säilyttääkseen hyvät asemat sarjavoitosta kamppailtaessa. Kokenut kuljettaja ei kuitenkaan ota haasteellisesta tilanteesta paineita.
– Kieltämättä odotukset Imatralle ovat kovat, mutta olen ajanut kilpaa niin pitkään, että odotukset ja paineet eivät juuri haittaa. Lisäksi olen jo osoittanut, että pystyn ajamaan luokkani kärjessä, joten sen puolesta paineita ei ole. Tulee vain pitää pää kylmänä, jotta ei tule ylilyöntejä, Kostamo pohtii.
Kalustosta menestys ei ainakaan jää kiinni, sillä Terlickon jälkeen Kostamo on kaivanut pyöristään hieman lisähevosia kovavauhtista Imatraa silmälläpitäen.
– Sain ykköspyörän penkityksestä juuri Imatranajon alla ja loppukaudeksi pitäisi olla hieman paremmin kulkuja, hykertelee Kostamo.
Viikonlopun sääennuste on vaihdellut voimakkaasti viime päivinä, mutta Kostamo ei ota kelistäkään paineita.
– Loppujen lopuksi minulle on aivan sama onko kuivaa vai märkää, vaikka sateella tietty riskikerroin kasvaa jonkin verran. Mutta radan pintaa on kuulemma uusittu hieman, siihen on käytävä tutustumassa, toteaa Kostamo.
Luokkaa vaihtanut Juha Kallio odottaa kotikaupunkinsa kaduilla kilpailemista tuttu pilke silmäkulmassaan.
– Hyvä fiilis, helppo kisa tulossa, Kallio veistelee.
Alkukauden Supersport-luokassa ajanut Kallio palaa Imatralla Superbike-luokaan ja BMW S1000RR:n puikkoihin. Mies uskoo isomman pyörän sopivan itselleen paremmin.
– Tonninen on anteeksiantavampi kuin 600-kuutioinen, sillä virheitä on mahdollista paikata kaasulla, Kallio virnistää.
Kallio kuitenkin kertoo tiimin kalustossa tapahtuneen merkittävää kehitystä viime vuoteen verrattuna.
– Kävin Kemoralla testaamassa Bemaria. Vanhoilla renkailla ajetut kierrosajat eivät olleet kovin ihmeellisiä, mutta uusi alusta ja moottori tuntuivat hyviltä, moottorissa on erityisesti keskialueella viime vuotta paremmin voimaa. Tiedän, miten suoriuduin viime vuoden pyörällä ja tällä mennään varmasti kovempaa, Kallio lupaa.
Kilpailu kotiyleisön edessä saattaa aiheuttaa paineita, mutta Kallio ei ota Imatranajosta mitään paineita.
– Alkukausi Supersport-luokassa meni niin huonosti ja kun sen päälle laitetaan vielä luokan vaihto, niin en aseta sen kummempia tulostavoitteita. En kuitenkaan aio antaa yhtään armoa, vaan tulen tekemään aina radalle lähtiessäni aivan kaikkeni, Kallio lupaa.
IRRC-sarjan Suomen osakilpailu, Imatranajo, kaasutellaan tulevana viikonloppuna 6.-8. heinäkuuta. Markka Racing on suomalainen, IRRC-sarjan kärkikastiin kuuluva road racing -tiimi.