Imatranajo 2022 valmistautuu vauhdikkaaseen juhlastarttiin

(kuva: Pekka Varis)

Juhlavuottaan viettävän Imatranajon järjestelyt ovat sujuneet suunnitelmien mukaan. Tapahtuman vauhdikkaaseen starttiin, heinäkuun alkuun on enää aikaa noin seitsemän viikkoa.  

Historian ensimmäinen Imatranajo järjestettiin kesällä 1962. Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna 2022 vietetään siis Imatranajon 60-vuotisjuhlia, jolloin niin suomalaiset kuin kansainvälisetkin road racing –kisatähdet asettuvat lähtöviivalle noin 5 kilometriä pitkällä Jarno Saarinen Circuit Imatra -katuradalla.

Imatranajo on koko Etelä-Karjalan suurin yleisötapahtuma! Kesäkuun lopulla 2019, jolloin kisat viimeksi päästiin järjestämään katsojamäärä oli yli 42 000 henkeä. On realistista ennakoida jopa 50 000 hengen kävijämäärän rikkoutuvan, kertoo Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Martti Solja.  

Imatranajon vuosikymmeniä pitkät perinteet ja vaiherikas menneisyys näkyy kaikkialla. Erityisesti alan harrastajien keskuudessa Suomen itärajalla sijaitseva pieni Imatran kaupunki tunnetaan lajin pyhättönä ympäri maailmaa. Kävijätutkimusten mukaan juuri kilpailun historia onkin yleisölle yksi merkittävimmistä syistä tulla paikan päälle vuosi toisensa perään.

Juhlistamme ensi kesänä Imatranajon 60-vuotistaivalta, mutta haluamme myös kunnioittaa 50 vuotta sitten maailmanmestaruuden 250-kuutioisissa voittaneen ja Imatralla mestaruuden varmistaneen Jarno Saarisen muistoa. Kunnianosoituksena Imatran perinteinen katurata nimettiin Jarno Saarinen Circuit Imatra –katuradaksi viime maaliskuussa, Solja toteaa.

Imatranajo on International Road Racing Championshipin (IRRC) eli kansainvälisen moottoripyörien katusarjan Suomen osakilpailu. Ensimmäinen osakilpailu Hollannissa ajettiin jo 30.4. – 1.5. ja muut osakilpailut ajetaan Imatranajon jälkeen Belgiassa 23. – 24.7., Tsekeissä 13. – 14.8. ja Saksassa 17. – 18.9.2022.

IMATRANAJO 2022 KILPAILULUOKAT

Heinäkuussa 2022 Jarno Saarinen Circuit Imatran katuradalla nähdään seuraavat luokat:

IRRC SBK – Superbike-pyörät ovat joko 2- tai 4-sylinterisiä ja iskutilavuudeltaan enintään 1000 kuutiota.

IRRC SSP – Supersport-pyörät ovat nelisylinterisiä ja 600-kuutioisia. Luokkaan hyväksytään myös 2-sylinteriset 750- ja 675-kuutioiset kolmesylinteriset pyörät.

Open 1000

Open 600

ICGP 250/350

Sivuvaunut

eSuperbike – Three Flashes

ENSIMMÄINEN IRCC-OSAKILPAILU AJETTIIN HOLLANNISSA VAPPUVIIKONLOPPUNA. – VOITTOON AJOI BELGIAN VINCENT LONBOIS!

IRRC-sarja on julkistanut ensimmäiset IRRC-Supersport ja -Superbike kuljettajalistat kaudelle 2022.

Suomalaiskuskeista tällä kaudella sarjassa nähdään Erno Kostamo, Marko Sinkkonen, Aku Korhonen, Anssi Koski ja Kalle Mäntysaari.

Muita kiinnostusta herättäviä kuljettajia listoilla ovat muun muassa viime vuoden IRRC Superbiken mestari ja kokenut katuratakuski Didier Grams Saksasta, Sveitsin Lukas Maurer, hollantilainen Joey den Besten, Laurent Hoffmann Belgiasta, ranskalainen Pierre Yves Bian, Marek Cerveny Tsekeistä sekä viimeksi 2016 Imatrajon voittanut belgialainen Vincent Lonbois.

Vincent Lonbois

Hengelossa, Hollannissa ajetussa ensimmäisessä osakilpailussa vappuviikonloppuna 30.4. – 1.5.2022 voittajaksi ajoi Vincent Lonbois Yamahalla, toiseksi tuli saksalaiskuski David Datzer BMW:llä ja kolmanneksi sijoittui Lukas Maurer Kawasakilla.

Seuraavat sijat menivät kahdelle hollantilaiselle Kawasaki-kuskille Virgil-Amber Bloemhardille ja Joey den Bestenille, jonka jälkeen listalla näkyivät BMW-kuskit Didier Grams ja Eddy Ferre Ranskasta ja kahdeksantena niin ikään BMW:tä luotsannut Erno Kostamo.

IRRC-luokan lähdöissä on siis tänäkin vuonna odotettavissa erittäin tiukkoja kamppailuja. Toivottavasti näemme kaikki edellä mainitut ja paljon muita tänä vuonna Jarno Saarinen Circuit Imatra -katuradan lähtöviivalla IRRC-, Open- sekä muissa kilpailuluokissa.

Erno Kostamo kilpailee tällä kaudella Imatranajon 60-vuotisjuhlan kunniaksi kilpailunumerolla #60

Uusin numero