Huippunopeudet: mikä on markkinoiden nopein powernaku? 

Huippunopeudet kiinnostavat aina, moottoripyörän luokasta riippumatta. Mikä on powernakujen kuningas huippunopeuksien suhteen?

”Paljonko siinä on mittarissa?” Pieninä poikina kierrettiin parkkipaikoilla katsomassa, minkä moottoripyörän nopeusmittarista löytyi suurin nopeuslukema? Sehän ei suoraan kertonut huippunopeutta, mutta ainakin meille saappaanvarren korkuisille nassikoille se oli melkein sama asia. LCD- ja TFT-mittarien aikakaudella tämäkin hauskuus on viety nykyajan pikkupojilta ja -tytöiltä. 

Tällä hetkellä suositun powernaku-luokan pyörien kohdalla yleisöä kiinnostavat hevosvoimien ja kilojen lisäksi tietysti myös huippunopeudet. Mitä valmistajat itse kertovat nopeuksista?

Viime kauden uutuus Triumph Speed Triple 1200 RS avatkoon pelin. Ei siksi että sille luvattaisiin suurin huippunopeus, vaan päinvastoin Hinckleyssä ilmoitetaan streetfighter-luokan esi-isälle varsin maltillinen huippunopeus: 248 km/h.

BMW S1000R uudistui viime kaudeksi, ja jotkut saattoivat jopa pettyä kun teholukema ei alkanut kakkosella, vaan oli entiset 165. Joka on koeajanut laitteen, tietää että siinäkin on pitelemistä eikä missään ajotilanteessa osaa kaivata lisää voimaa. Huippunopeudeksi saksmannit lupaavat 255 km/h.

Ducati Streetfighter V4 on nakupyörien tehokingi, ja suorituskykyä korostaa pyörän sivuille asennetut siivet. Mutta miten on huippunopeuden laita? Bolognalaiset lupaavat Streetfighterille varsin uskottavan oloisen lukeman, 270 km/h.

Ducatin kanssa powernaku-luokan kuninkuudesta taistelee monessa suhteessa myös porkkananvärinen ja muutenkin brutaali KTM 1290 Super Duke R, tai kuten harrastajat sitä lyhyemmin kutsuvat; SDR. Tasan menee Kotarilla ja Ducatilla myös huippunopeuslupaus, sillä Kotarille luvataan samat 270 km/h. Tämäkin on varsin uskottava lukema, sillä pari vuotta sitten uusimman malliversion koeajossa Portimaon radan 969 metrin mittaisella pääsuoralla saimme mittariin 277 km/h lukeman, ja numerot vaihtuivat suurempiin siinä vaiheessa vielä koko ajan. 

Eipä unohdeta Aprilia Tuono V4 1100 Factorya. Sen 175 hevosvoimaa ei ehkä muljauta silmiä nurinpäin, mutta pitää muistaa että se on erittäin läheistä sukua RSV4 1100 Factorylle, joka taas on yksi markkinoiden nopeimpia katulaillisia ratapyöriä. Noalelaiset lupaavat powernakujen huippumallilleen huikean 280 km/h huippunopeuden. Kuka uskaltaa kokeilla pitääkö lupaus paikkaansa?

And The Winner Is….

Eikö 280 km/h vielä riitä tämän luokan valtikkaan? No ei riitä. Kaukaa ei Tuonon ja Streetfighterin voittajaa tarvitse hakea, sillä vihreä-valko-punaisten lippujen maasta sekin löytyy. MV Agusta ei tunnetusti pidä kynttiläänsä vakan alla, kun kyse on huippunopeuksista. Vastaus piilee jo pyörän mallinimessä: Brutale! Tonnisesta Brutalesta on tänä vuonna tarjolla kolme malliversiota: RS, RR ja Nürburgring. Ja näiden lisäksi vielä saman tekniikan jakava Rush 1000. Kaikille niille luvataan sama huippunopeus: yli 300 km/h. 

Huippunopeudet, tehot, painot, akselivälit, paljon muita tietoja sekä sanalliset kuvaukset tämä kauden kaikista moottoripyöristä. Ne löydät Biken Luettelosta, joka on viittä vaille valmis painoon. Tilaa nyt omasi, tilausaika päättyy 7.2.2022. Tilauslinkki alla:

Uusin numero