Honda CRF 300 L ja Rally – enemmän tehoa, pidemmät joustot, vähemmän painoa

CRF 300 L ja CRF 300 Rally ovat saaneet huomattavia päivityksiä. Kuva: Honda.

Honda on päivittänyt pienen katuenduronsa ja adventure-pyöränsä varsin kattavasti Euro 5 -uudistusten yhteydessä.

Vuonna 2012 esitelty pieni katuenduro Honda CRF 250 L sai vuonna 2017 sisarmallikseen CRF 250 L Rally -adventure-pyörän. Molemmat mallit on päivitetty kattavasti vuodelle 2021.

Moottori on luonnollisesti saanut Euro 5 -päivityksen, jonka yhteydessä sen iskutilavuus on kasvanut 286 kuutioon – mallimerkinnät ovat nyt CRF 300 L ja CRF 300 Rally. Moottorin hengitystä on tehostettu muuttamalla imunokan ajoitusta sekä imu- ja pakojärjestelmiä. Samalla teho on kasvanut kymmenkunta prosenttia (nyt 20,1 kW / 8500 r/min) ja vääntö vajaat parikymmentä prosenttia (nyt 26,6Nm / 6500 r/min).

Koska pieni moottori asettaa voimavarojen kasvusta huolimatta rajoitteensa, on vaihteiston välitysten muuttaminen tervetullut uudistus. Ensimmäisten viiden vaihteen välityksiä on lyhennetty, ja kuudes vaihde on entistä pidempi kierrosten pitämiseksi maltillisina maantieajossa. Malli on saanut myös yhdistelmäluistokytkimen, joka pienentää kytkinvivulla tarvittavaa voimaa 20 prosenttia.

Päivitetty runko on entistä reilut kaksi kiloa kevyempi. Yhteensä molempien mallien paino on pudonnut 4 kilon verran, CRF 300 L painaa 142 ja Rally 153 kg. Entistä joustavampi runkorakenne parantaa tuntumaa, molempien mallien joustomatkat ovat nyt 260 mm sekä edessä että takana (CRF 300 L:ssä edessä +10 ja takana +20 mm, CRF 300 Rallyssa edessä +10 mm) ja maavara entistä suurempi.

Kuljettajan ergonomiaa on muutettu siirtämällä ohjaustankoa hieman taaksepäin sekä jalkatappeja alemmas ja taakse. CRF 300 L:n 880 mm istuinkorkeus on 5 mm edeltävää mallia suurempi, ja Rallyn 885 mm puolestaan 10 mm edeltäjää matalampi. CRF 300 L:n 7,8-litrainen tankki on entistä solakampi ja Rallyn tankki on puolestaan kasvanut 2,7 litraa, tilavuus on nyt 12,8 litraa.

Uusin numero