GasGas julkisti ensimmäiset katupyörämallinsa – ES 700 ja SM 700

GasGas tuo markkinoille 74-hevosvoimaiset ja kevyet ES 700 -enduron ja SM 700 -supermoton.

Vuonna 1985 perustettu espanjalainen GasGas tunnetaan enduro-, motocross- ja trialpyörien valmistajana. KTM:n ostettua GasGasin pari vuotta sitten on merkin enduro- ja motocross-mallistot nousseet uuteen kukoistukseen ja GasGas yhdeksi offroad-maailman suurista brändeistä. Merkittävän harppauksen suuren yleisön tietoisuuteen GasGas teki tämän vuoden alussa, kun Sam Sunderland toi GasGasille ensimmäisen Dakar-rallin voiton.

Nyt GasGas laajentaa mallistoa katupyörien puolelle. Tekniikka on lainattu emoyhtiön sisarmerkiltä. Yksisylinterinen, 693-kuutioinen ja 74-hevosvoimainen moottori antaa hauskan suorituskyvyn noin 150-kiloisille ES 700 -endurolle ja SM 700 -supermotolle. ES 700 asettuu kevyinen kisaenduroiden ja painavien seikkailupyörien välimaastoon.

GasGas julkisti uutuudet Gironassa tiistaina 26. huhtikuuta. Merkin edustajat painottivat moneen otteeseen, että ideana on tarjota helposti lähestyttäviä malleja ja saada mahdollisimman paljon uusia harrastajia kaksipyöräisten pariin. Seuraava steppi on vakiinnuttaa paikka myös kaduilla ja pitää hauskaa uusien pyörien kanssa.

Runko on konsernin muista merkistä tuttu ristikkorakenteinen kromimolybdeeniteräsrunko. Alumiininen takahaarukka on painevalettu ja 13,5-litrainen polttoainetankki on integroitu takarunkoon niin, että täyttöaukko on satulan takana. Kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin kuuluu vakiovarustukseen. Enduron pinnavanteet ovat 21- ja 18-tuumaiset kun taas supermoton alumiinivaluvanteet ovat 17-tuumaiset sekä edessä että takana.

Valmistajan mukaan SM 700 on täysverinen supermoto, joka takaa kuljettajalle jatkuvan hymyn. Sen luvataan tuovan hauskuutta mihin tahansa päivittäiseen matkaan. Enduromalli ES 700 taas tarjoaa maksimaalista monipuolisuutta tehden jokaisesta matkasta nautinnon.  GasGas nimittää sitä Dual Sport -moottoripyöräksi, joka yhdistää kaduille sopivan suorituskyvyn toimiviin ja helppokäyttöisiin offroad-ominaisuuksiin. 

Valmistajalta löytyy heti kattava valikoima lisävarusteita ja kotisivuilta myös konfiguraattori, jolla voi pyöristä tehdä itsensä näköisen. Molempiin pyöriin sopivien lisävarusteiden lisäksi tarjolla on myös enduro- ja supermoto-käyttöön suunnitellut GasGas-ajovarusteet.

Bike on paikalla Gironassa ja heti keskiviikkona pääsemme koeajamaan molempia uutuuksia, joten luvassa ensimmäisiä ajokokemuksia hyvinkin pian.

GasGas ES 700 (SM 700 tiedot suluissa jos poikkeavat)

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 693cc

Poraus x isku: 105 x 80 mm

Puristussuhde: 12,7:1

74 hv (55 kW) / 8 000 r/min

73,5 Nm / 6 500 r/min

Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Etujousitus: WP XPLOR-USD 48 mm, puristus- ja paluuvaimennuksen säätö

Takajousitus: WP XPLOR Monoshock, linkullinen takajousitus

Joustomatkat: 250/250 mm (215/240 mm)

Rengaskoot: 90/90-21; 140/80-18 (120/70ZR17; 160/60ZR17)

Akseliväli: 1506 mm (1476 mm)

Istuinkorkeus: 935 mm (898 mm)

Caster/jättö: 27,7 (26,4) astetta

Tankin tilavuus: 13,5 litraa

Paino ajokunnossa ilman polttoainetta: 147,5 kg (148,5 kg)

Uusin numero