Feel – Move – Race – Yamaha-myymälöiden ilme uudistuu

Yamaha Center Vantaa, Rantakone ja BikeMarine on jo uudistettu. Muut myymälät seuraavat saman mallin mukana perässä.

Yamaha Motor Europe aloitti koko Eurooppaa koskevan myymäläuudistuksen vuonna 2016. Yksi ensimmäisistä viidestä pilottikohteesta oli Yamaha Center Vantaa. Konsepti keskittyi alkuvaiheessa lähinnä moottoripyöriin, mutta antoi jo suuntaa tulevalle linjalle.

Vuoden 2019 loppuun mennessä Yamaha on uudistanut yli tuhat myymälää Euroopassa. Yamaha Motor Europe N.V. Suomen sivuliike vastaa Suomen ja Baltian markkina-alueesta, jossa myymälöitä on uudistettu vuoden 2019 loppuun mennessä kolmisenkymmentä.

Yamaha investoi tulevaisuuteen ja asiantuntevaan jälleenmyyjäverkostoon

Kaupankäynti on siirtynyt yhä enemmän sähköiseen maailmaan. Yamaha uskoo, että sen edustamat tuotteet vaativat jatkossakin fyysisen kosketuksen asiakkaiden kanssa, ja siksi myymäläympäristöllä on entistäkin suurempi merkitys. Vapaa-aikaan liittyviä valintoja tehdään toki järjellä, mutta erityisesti myös tunteella, ja juuri sitä tunnekokemusta Yamaha haluaa luoda asiakkailleen. Uusi Yamaha myymäläkonsepti tuo uudenlaista ja Euroopan laajuisesti yhtenevää ilmettä kaikille virallisille jälleenmyyjille sekä valtuutetuille huolloille. Näin asiakas tunnistaa Yamaha-brändin vieraillessaan missä tahansa Yamaha-myymälässä.

Moottoripyörä ja maastoajoneuvovalikoima rakentuvat kolmen pääteeman ympärille. ”Feel” esittelee mallit, jotka tuovat kuljettajalle miellyttäviä kokemuksia lähinnä vapaa-aikaan. ”Move” tarjoaa laadukkaan ja luotettavan välineen jokapäiväiseen liikkumiseen. ”Race” puolestaan koostuu korkean adrenaliinitason tarpeisiin olevista ajoneuvoista, niin maastoon kuin katuradalle.

Veneilymaailman ytimessä ovat Yamaha-perämoottorit, joiden 60-vuotista taivalta juhlistetaan vuonna 2020. Näiden rinnalla esitellään vesijetit ja Yamahan myyntiverkostossa edustetut veneet tuotemerkeittäin.

Myymäläkokemuksen lisäksi Yamaha panostaa entistä enemmän koe-ajomahdollisuuksiin. Vasta kun uusi moottoripyörä on saatu liikkeelle ja muutama ajokilometri on takana, se sykähdyttävä tunne rinnassa voi oikeasti syttyä. Yamaha tarjoaa jälleenmyyjien tueksi Yamaha Experience -koeajokiertueita ympäri Suomea ja Baltiaa kaikkien Yamaha tuoteryhmien kanssa ympäri vuoden.

Kokemuksia kauppiailta

Vuoden 2019 syksyllä uudistukseen lähtivät mukaan kaksi pitkän linjan Yamaha-jälleenmyyjää; Rantakone Mikkelistä ja Lahden BikeMarine Lahdesta. Molemmissa myymälöissä uudistus lähti myymälän lattian uudelleen pinnoittamisesta seinien maalaamiseen ja valaistuksen uudistamiseen. Sen jälkeen asennettiin konseptikalusteita niin lattialle kuin kattoon. Investointi on mittava ja se tehdään yhteistyössä Yamaha Motor Europe N.V. Suomen sivuliikkeen kanssa.

Mikkelissä vietettiin uudistetun myymälän avajaisia tammikuun lopulla ja kauppias Jukka Ahokas on lopputulokseen tyytyväinen ”Nähtyämme ensimmäiset suunnitelmat tulevasta Yamaha myymäläuudistuksesta olimme yllättyneitä missä mittakaavassa uudistuksia ja muutoksia tulisi tehdä. Myymälän uudistaminen vaati paljon panostusta, mutta uudistuksen valmistuttua ja asiakkaiden ensimmäisten kommenttien jälkeen voidaan todeta panostuksen ja vaivannäön kannattaneen. Toivotaan että uusi ilme tuottaa positiivisia kokemuksia vielä vuosienkin päästä ja näin tukee kaupankäyntiä.”

Myös Lahdessa järjestetään tulevan kauden avajaiset Helsingin Vene 20 Båt -messujen jälkeen ja kauppias Risto Paronen katsoo tulevaisuuteen luottavaisena: ” Olemme olleet näissä liiketiloissa nyt kymmenen vuoden ajan. Meille Yamahan myymäläuudistus tuli hyvään aikaan, olimme jo valmiita uudistamaan tiloja. Kokonaisuudessaan uusi Yamaha myymälä on positiivinen asia ja varmasti tukee kaupantekoa. Vietämme myymälän 10 -vuotisjuhlia ja uudistetun myymälän virallisia avajaisia huhtikuun alussa; on hienoa päästä esittelemään mitä olemme saaneet aikaiseksi”.

”Suomen myyntipisteistä 77% Yamahan kokonaisliikevaihdolla mitattuna on valmiina ja palaute sekä jälleenmyyjiltä että kuluttajilta on positiivista. Isossa uudistusprojektissa on useita erilaisia vaiheita ja mukana tekemisessä on paljon tunteita; olemmehan mukana intohimobisneksessä, jossa myymme tuotteita vapaa-ajanviettämiseen asiakkaillemme. Lähdemme vauhdilla vuoteen 2020 ja vuoden loppuun mennessä lähestulkoon jokainen Yamaha myymälä ja huolto on kokenut kasvojen kohotuksen” sanoo markkinointipäällikkö Marjo Juola, joka vastaa uudistusprojektista Yamaha Motor Europe N.V. Suomen sivuliikkeessä. ”Meillä on upea ja sitoutunut jälleenmyyntiverkosto, jonka kanssa on hyvä tehdä töitä. Tästä on hyvä jatkaa”, toteaa Juola lopuksi.

Uusin numero