Euroopan toiseksi paras Yamaha-mekaanikko tulee Suomesta

Vasemmalta: Daniel Ahroth, Yamaha Europen teknisistä koulutuksista vastaava Raymond Coolen sekä Yamaha Motor Europen presidentti Eric de Seynes

Suomen Daniel Ahlroth sijoittui toiseksi Yamaha Motor Academyn European Technician Grand Prix -kisassa.

Yamaha Motor Europen pääkonttorilla Amsterdamissa käytiin kaksipäiväinen kilpailu, jossa seulottiin Euroopan paras Yamaha-moottoripyörämekaanikko. Kilpailijoita oli mukana viisitoista. Suomea kisassa edusti Veljekset Ahroth Oy -Yamaha-huoltoa pyörittävä Daniel Ahlroth Mustiolta. Suomen lisäksi kilpailjoita oli Turkista, Portugalista, Ruotsista, Saksasta, Kreikasta, Italiasta, Espanjasta, Iso-Britanniasta, Tsekistä, Alankomaista, Ranskasta, Kroatiasta, Puolasta ja Sveitsistä.

Kilpailijat saivat rastitehtävinä erilaisia teknisiä pähkinöitä purtavaksi, potilaina oli mm. sähköskootteri, Ténéré 700, Niken, TMax ja MT-10. Taso kilpailussa oli todella kova, sillä jo kansallisiin karsintakilpailuihin päästäkseen tuli olla suoritettuna kaikki Yamahan Technician 2 -tason koulutukset sekä pyörämallikohtaiset koulutukset. 

Suomesta paikalla olivat kilpailija Daniel Ahlrothin lisäksi edellisen EM-kilpailun voittaja Ville Sundberg sekä Reijo Savolainen Yamaha Motor Finlandilta. Suomen tiimi piti Ahlrothin menestysmahdollisuuksia hyvänä, mutta temperamenttinen kilpailija itse epäili että miten keskittyminen ja maltti riittävät, kun jokaisella kilpailurastilla suorituksia oli seuraamassa tuomarit ja onnistuneen lopputuloksen lisäksi arvioitiin koko ajan tuleeko tehtävä tehtyä ”by the book” eli täsmälleen huoltomanuaalin ohjeen mukaisesti.

Daniel Ahlroth kertoi toisen kilpailupäivän aamuna, että yöllä ei uni tahtonut tulla, vaikka ensimmäinen kilpailupäivä vei kaiken energian.

-Kahdelta yöllä heräsin miettimään seuraavan päivän TMax-skootterin avaimen koodaustehtävää, sellaisia laitteita kun ei meillä Suomessa eikä meidän korjaamolla juuri ole näkynyt. Yöllä neljältä muistin yhtäkkiä, että yhdelle asiakkaalle piti tehdä Santanderin rahoitushakemus ja hoidin sen samantien pois. 

Lyhyistä yöunista huolimatta finaalipäivään lähdettiin suomalaisittain luottavaisena. Iltapäivällä viimeisetkin rastit oli suoritettu ja edessä enää palkintojenjako. Kilpailussa palkittiin vain kolme parasta, jotka kaikki pääsevät lokakuussa varsinaiseen palkintojenjakotilaisuuteen Yamahan pääkonttorille Japanin Iwataan. Muiden sijoituksia ei julkistettu eikä edes voittajakolmikon keskinäisiä piste-eroja. Riemu suomalaistiimissä repesi, kun Daniel Ahlroth kuulutettiin noutamaan kakkospalkintoa. Ahlroth tuuletti kilpailijoista selvästi vapautuneimmin ja mojovan halauksen sai myös lavalla palkintoa jakamassa ollut Yamaha Europen presidentti Eric de Seynes. Voitto meni tällä kertaa Kreikkaan ja kolmostila Ranskaan. Ahlrothille palkintosija nosti vahvasti tunteet pintaan, kun kilpailustressi samalla hellitti. Seuraavana aamuna hotellin aamiaispöydässä Daniel Ahlroth kertoi, että vielä kilpailun päätyttyäkin tapahtuma tuli vahvasti uniin.

-Näin unta että toinen kilpailupäivä on vielä edessä. Olin jo suunnilleen pukemassa sponssina saamiani Sievin turvakenkiä jalkaan ja ristipääruuvari kädessä valmiina lähtemään, kun heräsin unesta. 

Bike onnittelee Danielia ja Yamaha Motor Finlandia ja toivottaa Daniel Ahlrothille hyvää matkaa Japaniin palkintojenjakotilaisuuteen.

Voittajakolmikko: Daniel Ahlroth, keskellä voittaja Kreikan Georgios Kontes ja kolmonen Ranskan Thomas de Chivre

Uusin numero