Ducati vai KTM, kumpi ehtii ensin?

Nykyinen Ducati Multistrada 1260.

Autoista tuttu mukautuva vakionopeussäädin tekee tuloaan myös moottoripyöriin. Ensi kaudella sellainen nähdään huhujen mukaan sekä Ducatilla että KTM:llä, mutta kumpi ottaa kunnian siitä että tuo sen ensimmäisenä markkinoille?

Ducati on kehitellyt omaa adaptiivista eli mukautuvaa vakionopeussäädintään jo vuodesta 2014. Vahvat huhut kertovat, että italialaisvalmistaja tuo sen markkinoille ensi kaudeksi uudessa Multistrada 1260 GT -mallissa. KTM puolestaan on esittelemässä samaa varustetta 1290 Super Adventuren uudistuksen yhteydessä.

Ducati on laajentamassa Multistrada-mallistoaan ensi kaudeksi GT-versiolla, joka pitää sisällään lähes täydellisen matkavarustuksen. KTM puolestaan uudistaa 1290 Super Adventurensa Euro5-normien mukaiseksi. Itävaltalaisten odotetaan samalla muokkaavan runkorakennetta sekä uudistavan takarungon ja svingin kokonaan. Multistradan tehoksi ilmoitetaan tällä hetkellä 158 hevosvoimaa ja Super Adventuren lukema on 160 hevosvoimaa. Molemmissa on erittäin monipuolinen valikoima elektronisia ajoavustimia. Tällä hetkellä ei kuitenkaan kilpailla tehoherruudesta tai varusteiden määrästä, vaan siitä kuka tuo ensimmäisenä markkinoille adaptiivisen vakionopeussäätimen.

Ensi kauden uutuusmallit esitellään Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä marraskuussa. Jos KTM esittelisi uuden 1290 Super Adventuren siellä ja Ducati tekisi samoin Multistrada 1260 GT:n suhteen, kilpailu päättyisi tasan. Tästä syystä Ducatin onkin huhuttu esittelevän Multistrada 1260 GT:n jo lokakuussa. Aika näyttää, pitävätkö huhut paikkaansa.

Uusin numero