Ducati on esitellyt historiansa ensimmäisen motocrosspyörän. Tässä on Desmo 450 MX.
Kuten mallinimi antaa ymmärtää, Desmo 450 MX on varustettu 450-kuutioisella (tarkalleen 449,6 cm3) yksisylinteisellä moottorilla, jossa käytetään desmodromista (pakko-ohjattua) venttiilikoneistoa. Sylinterin halkaisija on 96 mm ja iskun pituus 62,1 mm, mikä mahdollistaa 40-millisten imu- ja 33-millisten pakoventtiilien käytön. Imuventtiilit ovat titaania, pakoventtiilit natriumtäytteistä terästä. Desmodromisen venttiilikoneiston etuna moottorissa voidaan käyttää jyrkempiä nokkia, eivätkä venttiilijouset aiheuta tehohäviöitä. Ducatin mukaan 70 prosenttia maksimiväännöstä on käytettävissä jo 4200 kierrokselta – maksimikierrokset ovat 11 900. Tehoa moottori tuottaa 63,5 hevosvoimaa 9 400 kierroksella ja vääntöä 53,5 newtonmetriä 7500 kierroksella. Painon säästämiseksi moottorin kopat ovat magnesiumia ja desmo-keinuvivuissa ja männäntapissa on DLC-pinnoite. Vaihteita on viisi ja varustukseen kuuluu isommalle avustava quickshifter.
Alumiinirunkoon on haettu vaikutteita Ducatin sporttipyörissä käyttämästä monokokista. Rakenne yhdistelee valettuja ja taottuja osia, ja se on suunniteltu siten, että hitsaussaumojen määrä on mahdollisimman pieni. Näillä eväin runko on saatu äärimmäisen kevyeksi, sen paino on alle 9 kiloa – koko pyörän painoksi ilmoitetaan 104,8 kg ilman polttoainetta. Koneistettuihin T-kappaleisiin kiinnittyy Showan 49-millinen USD-haarukka ja takaa löytyy saman valmistajan linkullinen monoiskari. Edessä joustomatkaa on 310, takana 301 millimetriä. 260/240-milliset jarrulevyt ovat Galferin valmistetta, muut jarrukomponentit tulevat Brembolta. Vanteet ovat 21/19-tuumaiset, vannekehät Excelin ja pinnat Alpinan valmistetta.
Elektroniikan osalta Desmo 450 MX on juuri niin kattava kuin Ducatilta voi odottaa. Tarjolla on kkasi muokattavaa ajoasetusta – muokkaamisessa apuna on lisävarusteena saatava WiFi-yksikkö, joka mahdollistaa säädöt matkapuhelinsovelluksella. Kaasuvasteella on kaksi asetusta, lähtöavustimella kolme, moottorijarrun hallinnalla kaksi ja sutimisenestolla neljä. Viimeisen voi toki myös sammuttaa.
Desmo 450 MX:n tuotanto on jo käynnistynyt ja se saapuu markkinoille vuoden 2026 mallina.