Dakar-ralli tavoitteena? – Kävimme Lyndon Poskitt Racingin erämaaralli-koulutuksessa

Saimme ainutlaatuisen tilaisuuden osallistua kokeneen Dakar-rallikävijä Lyndon Poskittin järjestämään ajokoulutukseen aidoilla Dakar-pyörillä. 

Enduropyörä, siihen isompi tankki, mittariston paikalle roadbook ja gps ja ei muuta kuin Dakar-rallin lähtöviivalle? No ei todellakaan näin. Vaikka Dakar-ralli on alkuperäisen Pariisi-Dakar -reitin jälkeen ajettu ensin Etelä-Amerikassa ja vuodesta 2020 alkaen Saudi-Arabiassa, niin keskimäärin 8000-9000 pituinen erämaareitti on aina kova koetinkivi niin pyörälle, kuljettajalle kuin myös navigointitaidolle. Viimeksi mainittua lähdimme harjoittelemaan Espanjan Sierra Nevada -vuoriston Guadixiin, jossa haastavia harjoituksia ja harjoitusreittejä isännöi moninkertainen Dakar-kävijä, britti Lyndon Poskitt. 

Lyndon Poskitt ja mallisuoritus roadbookin asentamisesta.

Lyndon Poskitt sanoo heti aluksi, että kyseessä ei ole mikään keveä adventureseikkailu, vaan hän järjestää koulutusta kilpailijoille ja kilpailuihin tähtääville kuljettajille. Granadan ja Almerian välimaastossa  sijaitseva Guadix tarjoaa siihen loistavat puitteet, mutta ilmaiseksi nekään eivät ole syntyneet.

-Ajolupien ansiosta voimme ajaa paikoissa, joihin normaalisti ei ole mitään asiaa. Meillä on noin 2000 kilometriä roadbook-reittejä valmiina, ja niiden tekemiseen on kulunut keskimäärin tunti jokaista kilometriä kohti, eli yhteensä 2000 tuntia. 

Se onkin yksi selittävä tekijä, miksi tällaisten ajokoulutusten hinta on moninkertainen perinteisiin adventuresafareihin verrattuna. Roadbookit eli tiekirjat ovat alan kovimpien ammattilaisten tekemiä, jolloin niissä ei ole virheitä, mutta niihin on tarkoituksellisesti tehty haasteellisia kohtia ihan koulutuksellisista syistä. 

Kalustona on Husqvarna FR450 Rally -pyörät, ja usealla näistäkin pyöristä on jo takanaan yksi tai useampi Dakar-ralli. Eli ei ole kyse pyöristä, ”joilla teoriassa voisi osallistua Dakariin”, vaan joilla todistetusti on suoritettu läpi maailman vaativin erämaaralli. Isot polttoainetankit täynnä ja tarvittavat työkalut ja varaosat mukaan pakattuna pyörän paino on noin 170 kiloa, eli 50-60 kiloa kilpaenduroa enemmän. Tehoakin on reilusti, Poskitt sanoo näiden pyörien kampiakselitehoksi 72 hevosvoimaa. Pyörät ovat turkoosissa Motorex-värityksessä, ja saman yrityksen järjestämä on myös tämä tapahtuma, joka tarjosi viidelle eurooppalaiselle toimittajalle ja yhdelle ensimmäiseen Dakariinsa tähtäävälle kuljettajalle mahdollisuuden osallistua aitoon koulutustapahtumaan.

Tiekirjan merkintöjen selityksiä

Tapahtuma alkaa teoriakoulutuksella, jossa käydään läpi roadbookin avulla suunnistamisen alkeet. Tärkein neuvo on, että kun olet epävarma mihin suuntaan pitäisi kääntyä tai mihin edetä, käänny ympäri ja palaa viimeiseen sellaiseen pisteeseen, jonka varmasti tiedät olevan oikealla reitillä, ja yritä uudelleen. Tätä ohjetta joutuu aivan jokainen käyttämään seuraavien päivien aikana. Seuraavaksi on vuorossa prologi, jossa ajetaan noin 25 kilometrin lenkki tiekirjan mukaan suunnistaen, harjoitukseksi seuraavaa päivää varten, ja varmistaen että teoriaopetuksen oppi on mennyt perille. Prologilla paljastuu, mikä on tällaisen harjoituksen suurin ero esimerkiksi Dakarissa ajamiseen. Kun Dakarissa saattaa roadbookissa olla ohjeiden väli jopa kymmeniä kilometrejä ja kuljettaja saa keskittyä ajamiseen, niin tällä kertaa tiekirjassa on kääntymisohjeita jopa alle sadan metrin välein, joka tapauksessa useita kilometrin matkalla. Näin suunnistusharjoitus on tehokkaampaa, ja vauhtia on pakko sopeuttaa siihen että ehtii myös lukea ja omaksua ohjeita. Seuraava päivä on varsinainen ajopäivä, jolloin maastossa ajetaan 250 kilometrin lenkki jokaisen suunnistaessa itsenäisesti. Kun suuri osa osittain kivikkoisesta ja osittain kuivuneiden ja mutkaisten joenuomien pehmeässä hiekassa ajettavasta reitistä edetään ihan ykkös- ja kakkosvaihteella, tarkoittaa se että ajamista riittää käytännössä tauotta aamuhämäristä lähes auringonlaskuun asti. Ja kun reitiltä saavutaan takaisin ja tekisi mieli suihkuun ja vaihtaa puhtaat vaatteet päälle, niin sen sijaan aletaan huoltaa Poskittin johdolla pyöriä, aivan kuten tehtäisiin Dakarissa ajopäivän jälkeen. Huollon yhteydessä saamme myös käytännöllisiä ohjeita, mitä esimerkiksi Dakar-rallissa kannattaa pyöristä huoltaa tai mitä osia vaihtaa jokaisen päivän jälkeen, ja mitä osia muutaman päivän välein tai mikä vielä tärkeämpää, miten välttää osien huolto- tai vaihtotarve kisan aikana, jolloin huoltoaika vähenee ja lepoaika pitenee. 


Lisää aiheesta seuraavassa Biken painetussa lehdessä, joka ilmestyy 15.12.2022.

Uusin numero