CFMOTO 1000MT-X täyttää tyhjiötä

1000-kuutioisen, maastokelpoisen adventuren esittelyn lisäksi CFMOTOlta nähtiin superbike-prototyyppi.

CFMOTO jatkaa vahvasti adventure-luokassa ja esitteli mallistonsa huipulle 1000MT-X:n. Kyseessä on periaatteessa 800MT-X suuremmalla moottorilla – joka vaikuttaisi entiseen tapaan olevan omaa sukua KTM LC8c, tällä kertaa 946,2 kuution iskutilavuudella. Tehoa moottorista löytyy 111 hevosvoimaa 8500 kierroksella ja vääntöä 105 newtonmetriä 6250 kierroksella ja tehoalueen kehutaan olevan huomattavan laaja.

Uusi moottori painaa 56 kiloa, ja pyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 199 kiloa. Vertailun vuoksi 800MT-X:n ilmoitettu kuivapaino on 196 kiloa, joten painolisä on minimaalinen. Täysin säädettävän jousituksen toimittaa KYB, jarrut tulevat Brembolta ja renkaat ovat Pirellin Scorpion Rally STR:t. Elektroniikan tukena toimii 6-akselinen IMU-yksikkö ja ajoasetuksien sekä muun elektroniikan säätäminen onnistuu 8-tuumaisen TFT-kosketusnäytön välityksellä – näytössä on muuten Motoplay-tuki. Varustukseen kuuluu myös rengaspainevalvonta, quickshifter, kahva- ja istuinlämmitys, vakionopeudensäädin, säädettävä ohjaustangon kiinnitys ja säädettävä katelasi. Tankin tilavuus on 22,5 litraa.

800MT-X:n hinta on 14 880 euroa ja vaikka uutuuden hintaa ei ole vielä valmistettu, maahantuojan edustajan mukaan 1000MT-X:n sen ei pitäisi olla “hirmuisesti kalliimpi”. Suorituskyvyltään vastaavat kilpailijat ovat parinkympin hintaluokassa, joten jäämme innolla odottamaan hintatietoa – sekä kevään lehdistökoeajoa.

Seikkailupyörän lisäksi CFMOTO jatkoi viime vuonna nähdyn Master of Speed -muotoilututkielman tarinaa esittelemällä V4 SR-RR -prorotyypin. Pyörän kerrotaan painavan alle 200 kiloa ja 997-kuutioisen V4-moottorin tehoksi ilmoitetaan yli 210 hevosvoimaa. Jousitus on semiaktiivinen ja komponentit odotetusti huippuluokkaa, pakoputkisto on Akrapovicilta ja jarrut Brembolta. Pyörän todellinen erikoisuus on aktiivinen, eli ajon aikana säätyvä aerodynamiikka.

CFMOTOn mukaan V4 SR-RR kertoo heidän ambitiostaan kilpailla todissaan vakiintuneiden eurooppalaisten ja japanilaisten valmistajien kanssa.

Uusin numero