
Hondalta nähtiin EICMAssa muun muassa makea CB1000GT-matkasportti ja viime vuonna debytoineelle, sähköahtimella varustetulle V3-alustalle rakennettu prototyyppipyörä.
Honda oli jo EICMA-messujen alla esitellyt WN7-sähköpyörän sekä komean CB1000F-retron. Uutena valmistaja esitteli yhteensä viisi E-Clutch-kytkimellä varustettua 500- ja 750-mallia.
Uutuuksista kaksi oli kuitenkin ylitse muiden: CB1000 Hornetiin perustuva CB1000GT-matkasportti ja sähköisesti ahdetulla V3-moottorilla varustettu V3R 900 E-Compressor -prototyyppi.
CB1000GT
Lähtökohta on suoraviivainen. Otetaan yksi CB1000 Hornet ja lisätään mukavuutta pitkään matka-ajoon. Tyylikkään etukatteen kerrotaan halkovan tuulta tehokkaasti ja hyvin suojaten nopeudesta riippumatta. Katelasissa on helppokäyttöinen, viisiportainen säätö. CFD-mallinnuksen avulla katteesta on saatu hyvin suojaava ja ajettavuuden suhteen neutraali kaikissa ajotilanteissa.
Vakiovarustus miellyttänee moottoripyörämatkalun ystäviä. Sivulaukuissa on yhteensä 65 litraa tilaa, kahvalämppärit pitävät sormet lämpiminä, vakionopeudensäädin tuo mukavuutta siirtymille, keskiseisontatuki helpottaa ketjuhuoltoa ja 5-tuumaiseen TFT-näyttöön saa nuolinavigoinnin.
GT:n pidempi takarunko on vahvistettu painonlisäys minimoiden ja pidemmällä takahaarukalla tavoitellaan parempaa vakautta. Ajoasento 825 millimetrin korkeudessa olevalla istuimella on rennon pysty, mikä parantaa näkyvyyttä. Istuin on paksumpi sekä kuljettajalle (+15 mm) että matkustajalle (+39,5 mm!), ja ergonomiakolmio on säädetty tarjoamaan hyvää mukavuutta matka-ajossa. Mallin märkäpainoksi kerrotaan 229 kiloa.
Vakiovarustukseen kuuluu Showan semiaktiivinen EERA-jousitus, joka kykenee säätämään jousitusta anturitietojen perusteella 0,015 sekunnissa. Jousitukselle on neljä esiasetettua ja yksi mukautettava asetus. Joustomatkat ovat edessä 130 ja takana 144 millimetriä.
Edessä on 310-milliset tuplalevyt Nissinin radiaalisatuloin. ABS tunnistaa tietysti kallistuksen.
Moottori on tuttu Fireblade-pohjainen rivinelonen, joka tuottaa GT:ssä 150 heppaa 11000 kierroksella ja 102 newtonmetriä 8750 kierroksella. Tankki on 21-litrainen, joten toimintamatka on varsin pitkä. Ajoasetuksista neljä on esiasetettua, ja yhtä voi muokata tehon, moottorijarrun ja sutimiseneston suhteen. Myös jousitus huomioi moottorille valitut asetukset.
Honda tuo saataville laajan lisävarustevalikoiman, josta on koottu valmiiksi Comfort-, Sport- ja Urban-paketit.
V3R 900 E-Compressor
Vuoden 2024 EICMAssa esitelty, sähköisesti ahdettu, 75-asteinen V3-moottori on nyt virallisesti vahvistettu 900-kuutioiseksi ja prototyyppi myös vahvistanee spekuloinnit siitä, millaiseen tuotantomallien moottori ensiksi asennetaan. Ulkonäöltään konsepti on ehkä yllättävänkin konservatiivinen epäsymmetrisiä sivukatteita lukuun ottamatta.
Sähköinen ohjaus mahdollistaa Hondan mukaan tarkan toiminnan ja viiveettömän reagoinnin jo alakierroksilla. Suorituskyvyltään moottorin kerrotaan vastaavan vapaastihengittävää 1200-kuutioista, mutta ympäristöystävällisemmällä tavalla. Valmistajan mukaan mallin on tarkoitus olla uusi Honda-virstanpylvät, joka tarjoaa “ennennäkemätöntä ajonautintoa, jännitystä ja omistamisen iloa”.
Huomionarvoisena seikkana prototyypissä ensiesiintymisensä teki myös uusi Honda-logo, joka otetaan vaiheittain käyttöön ensi vuodesta alkaen.




