BMW:n uudet R1250GS ja R1250RT – lisää kuutioita ja tehoa sekä muuttuva venttiiliajoitus

BMW julkisti jo ennen Kölnin Intermot-messuja, että ensi kaudeksi se uusii R1200GS- ja R1200RT-mallit ja samalla molemmat mallit saavat uuden tehokkaamman ja iskutilavuudeltaan kasvaneen moottorin. Mallimerkinnän numerot muuttuvat kasvaneen iskutilavuuden myötä lukemaan 1250.

Perinteisestä boxerista BMW ei luovu, mutta ensimmäistä kertaa BMW-moottoripyörien historiassa nähdään nyt muuttuva venttiilinajoitus tuotantomallissa. Saksalaisvalmistaja on luottanut jo yli 35 vuoden ajan GS- ja RT-malleissa kaksisylinteriseen boxer-moottoriin, ja neliventtiilitekniikkakin on ollut käytössä jo yli 25 vuotta. Iskutilavuus on nyt kasvatettu 1254 kuutiosenttimetriin kasvattamalla porausta 1,5 milliä (102,5 mm) ja iskua kolme milliä (76 mm).

BMW R 1250 GS
Huipputehoksi ilmoitetaan 136 hevosvoimaa 7750 kierroksella (ennen 125 hv) ja vääntölukemaksi 143 newtonmetriä 6250 kierroksella (ennen 125 Nm). Iskutilavuus on kasvanut seitsemän prosenttia, maksimiteho yhdeksän prosenttia ja vääntölukema peräti 14 prosenttia. Muuttuvan venttiiliajoituksen ansiosta kulutuksen luvataan samaan aikaan laskeneen neljä prosenttia ja samalla päästöt ovat vähentyneet ja moottorin luvataan olevan toiminnaltaan pehmeämpi. Samasta syystä moottorin kerrotaan olevan erityisen tasainen ominaisuuksiltaan: vähintään 110 newtonmetriä on käytössä kierroslukualueella 2000-8250 ja 120 newtonmetriäkin välillä 3500-7750. Muutoksena mainitaan myös tyhjäkäyntikierrosten aleneminen 100 kierroksella. Aiempaan tapaan moottorin jatkeena on kuusilovinen vaihteisto ja kardaaniveto. Märkä monilevykytkin pitää sisällään myös luistokytkintoiminnon. Painoksi ajokunnossa ilmoitetaan 249 kiloa.
BMW R 1250 RT
Vakiovarustukseen kuuluu GS-mallissa 6,5-tuumainen väri-TFT-näyttö, kun taas RT-mallissa se on aavistuksen pienempi, kooltaan 5,7 tuumaa. Perushintaan kuuluu kaksi ajomoodia, ASC-luistonesto sekä mäkilähtöavustin. LED-ajovalot kuuluvat vakiovarustukseen, LED-päiväajovalot puolestaan on hankittava lisähintaan. Lisävarusteina GS:ään on saatavilla ajomoodit dynamic, dynamic pro, enduro ja enduro pro. Myös monipuolisempi DTC-luistonesto on mahdollista saada lisähintaan, samoin kehittyneempi ABS-pro -jarrujärjestelmä sekä mäkilähtöavustimen pro-versio. Elektronisesti säätyvää ESA-jousitusta on jälleen kehitetty, ja uusin versio säätää vaimennuksia automaattisesti ajo-olosuhteiden mukaan ja jousen esijännitystä kuormituksen mukaan. Uusi varuste lisävarusteluettelossa on DBC, dynamic brake assistant.

Molemmille malleille myönnetään kolmen vuoden tehdastakuu.
Hinnat:
BMW R 1250 GS 23 300 eur
BMW R 1250 RT 25 200 eur

Uusin numero