BMW:ltä uusia retroja: R 12 ja R 12 nineT

BMW jatkaa R nineT -retromallin menestyksen jalanjäljissä ja esittelee rennon R 12 -cuiserin sekä sporttisemman R 12 nineT -nakupyörän.

BMW astui retropyörien markkinoille vuonna 2013 esittelemällään R nineT -mallillaan, joka oli yhdistelmä klassista muotoilua ja modernia tekniikkaa. Malli oli alusta lähtien suunniteltu omistajan customoitavaksi. Siihen tarjottiinkin kattavasti erilaisia komponentteja ja mallisarja laajeni pian kattamaan monia erityylisiä R nineT -malleja.

Mallin suosion ansiosta seuraajan kehitystyön ohjaava periaate oli nineT:n hengen säilyttäminen ja tavoite seurata R nineT:n avaamalla tiellä pitäen kiinni edeltäjän tyylistä, ajattomuudesta ja muokattavuudesta. Uusi R 12 nineT on tyyliltään klassinen nakupyörä, joka on kuin kotonaan niin kaupungeissa kuin mutkaisilla maanteilläkin. Sen kanssa esiteltävä R 12 on rennompi vaihtoehto tyylikkääseen nautiskeluun.

Erilaisista luonteistaan huolimatta molemmat mallit yhdistävät tomeran boxer-moottorin ja perinteisen tyylin innovatiiviseen teknologiaan ja BMW:n modulaariseen konseptiin, joka mahdollistaa pyörän monipuolisen muokkaamisen. BMW:n mukaan kehitystyön tärkeitä seikkoja olivat keskittyminen toisaalta olennaiseen ja toisaalta yksityiskohtiin.

Moottori on BMW-tyypillisesti ilma/öljyjäähdytteinen, 1170-kuutioinen kaksisylinterinen boxer, joka on nähty aiemmin lukuisissa BMW-malleissa. R 12 nineT:ssä sen teho on 80 kw (109 hv) 7000 kierroksella, kun R 12 taas tyytyy 70 kilowattiin (95 hv) 6500 kierroksella. Täysin uusiksi suunnitellun rungon ansiosta uutuuksissa käytetään uutta, istuimen alle sijoitettua airboxia. Tyylin viimeistelevät vasemmalle sijoitetut kaksi megafoniäänenvaimenninta.

Uusissa R 12 -malleissa käytetään moottorin ympärille kurottuvaa teräsputkirunkoa, joka poistaa edeltäjän kaksiosaisen päärungon kiinnikkeiden tarpeen, pudottaa painoa ja on tyyliltään puhtaampi. Teräsputkesta valmistettu takahäkki on pulttikiinnitteinen.

R 12 nineT:n harjattu alumiinitankki on 30 mm entistä lyhyempi ja takaosastaan kapeampi. Näin kuljettaja on lähempänä ohjaustankoa ja saa pyörästä paremman polviotteen. R 12:ssa puolestaan käytetään 70-luvun BMW /5 -malleista tutun kaltaista terästankkia. Cruiser-tyylin viimeistelevät 19-tuumainen etuvanne ja 16-tuumainen takavanne. Ajoasento matalassa satulassa on sisarmallia rennompi.

– R 12 nineT -retroroadster ja R 12 -retrocruiser jatkavat saumattomasti sitä, minkä aloitimme vuonna 2013 R nineT:n kanssa. Erityisesti uuden runkokonseptin ansiosta onnistuimme saavuttamaan vielä entistäkin klassisemman ja puristisemman ulkoasun. Ilma/öljyjäädytteisen moottorin juuret ovat vuoden 2007 HP2 Sportissa, ja uuden airboxin ansiosta se tarjoaa vakaata suorituskykyä. Neljällä radiaalisesti asennetulla venttiilillä varustettu moottori on yksi BMW:n ikonisimmista, kuvailee BMW Motorradin ilmajäähdytteistä moottoreista vastaava Josef Miritsch.

BMW R 12:n ja R 12 nineT:n kohokohdat:

  • Klassinen, puristinen tyyli
  • Ilma/öljyjäähdytteinen 2-sylinterinen boxermoottori
  • R 12 nineT: 80 kW (109 hv) / 7,000 rpm ja 115 Nm / 6,500 rpm
  • R 12: 70 kW (95 hv) / 6,500 rpm ja 110 Nm / 6,000 rpm
  • Suunnittelussa kiinnitetty huomiota customointiin
  • Vasemmalle asennettu pakoputkisto kahdella megafonivaimentajalla
  • Uusi, penkin alle asennettu airbox
  • Yksiosainen päärunko teräsputkesta, polttikiinnitteinen takahäkki
  • USD-etuhaarukka (nineT-mallissa täysin säädettävä) ja Paralever-takahaarukka päivitetyillä progressio-ominaisuuksilla
  • Nelimäntäiset radiaalijarrusatulat, teräspunosletkut ja kelluvat 310-milliset levyt
  • BMW Motorrad ABS Pro
  • R 12 nineT:ssä vakiona kolme ja R 12:ssa kaksi ajoasetusta
  • Sutimisenesto ja moottorijarrun hallinta vakiona
  • Uusi pyöreä mittaristo USC-C-liittimellä ja 12 V -ulosotolla. Digitaalinäyttö saatavilla lisävarusteena
  • LED-valot vakiona, kaarrevalo lisävaruste
  • Keyless Ride vakiona
  • Molemmissa malleissa kolme värivaihtoehtoa
  • Runsas lisävarustevalikoima

Uusin numero