BMW R1800GS? – alakierrosvääntöä seikkailijoille

(kuva: Nippy Normans)

Jos BMW asentaisi R18 cruiserin moottorin ison GS:n runkoon, voisi lopputulos näyttää tältä.

BMW-lisävarusteiden ja tarvikkeiden toimittajana tunnettu Nippy Normans on esitellyt oman luonnoksensa, miltä BMW R1800GS voisi näyttää. Kyseessä on siis 1802-kuutioisen R18-moottorin ja R1250GS:n yhdistelmä.

Nippy Normansin mukaan moottori tulisi GS-runkoon asennettuna olla viritysasteeltaan erilainen kuin R18 cruiserissa. 140 hevosvoiman teho ja 155 newtonmetrin vääntö olisivat helposti saavutettavia lukuja. Ne eivät poikkea kovinkaan paljon R1250GS:n lukemista, mutta tärkeimpänä erona olisikin se, että 90 prosenttia maksimiväännöstä saataisiin jo 2000 kierroksen lukemalla.

Kun 110-kiloinen R18-moottori asennettaisiin GS-runkoon, tulisi pyörän painoksi laskelmien mukaan noin 280 kiloa. Kyseessä olisi siis enemmän matka- kuin seikkailupyörä. Nippy Normans on visioinut, että markkinoille saattaisi tulla aitoon GS-tyyliin kaksi eri versiota, perusmalli alumiinivaluvanteilla ja Adventure-versio pinnavanteilla.

(kuva: Nippy Normans)