BMW G310GS vs KTM 390 Adventure

Isot ja tehokkaat seikkailupyörät tarjoavat hauskuutta ja suorituskykyä, mutta malliston toisestakin päästä löytyy mielenkiintoisia malleja soralle ja poluille.

BMW G310GS ja KTM 390 Adventure ovat molemmat yksisylinterisiä. Bemarin 313-kuutioinen moottori puskee 33 hevosvoimaa ja Kotarin 373-kuutioinen kymmenen hevosvoimaa enemmän. 

Hinnaltaan nämä ovat vain pari tonnia satapiikkien yläpuolella. BMW:n hintalapussa lukee 7550 euroa ja KTM:n saa omakseen 8233 eurolla. Istuinkorkeudet ovat samaa luokkaa niiden isojen seikkailupyörien kanssa, jotka on suunnattu pääosin kestopäällysteelle. BMW ilmoittaa istuinkorkeudeksi 845 milliä ja KTM 10 milliä enemmän. Painot tankattuna ovat molemmilla vain 174 kiloa. Myös kulutuslukemat ovat yhtenevät, sillä molemmille mitattiin vertailussa 3,2 litran polttoaineen kulutus sadalla kilometrillä. BMW:n tankillisella toimintamatka on lähes 350 kilometriä, KTM:llä vielä 100 kilometriä enemmän.

On selvä, että näillä teholukemilla pyörien suorituskyvyn hyödyntäminen edellyttää koko kierroslukualueen käyttöä, ja kierrosten putoaminen alle puoliväliin maksimista puuduttaa menoa. Erityisesti, jos pyörään pakataan laukkuja tai mukaan otetaan matkustaja. Yksin ajaessa ne tarjoavat mukavaa suorituskykyä ja ajamisen hauskuutta. Huippunopeuttakin ne kelaavat riittävästi, BMW vähän alle 150 ja KTM jopa 160 kilometriä tunnissa.

KTM on varustettu säädettävällä jousituksella, kaarre-ABS-jarruilla, sutimisenestolla ja led-valoilla. Kun vielä 278 euron lisähintaan on tarjolla quickshifter-vaihdeavustin, niin varustelutason voi sanoa olevan tässä koko- ja hintaluokassa esimerkillinen. BMW on askeettisempi sekä lisävarustelistansa pituuden että vakiovarustuksensa suhteen, mikä osittain selittää Kotarin kovemman hinnan. 

BMW G310GS ja KTM 390 Adventure otettiin parivertailuun ja tulokset suorituskykymittauksineen on luettavissa Biken numerosta 1/2021, joka ilmestyy jo 19.12.2020. Tilaajille se luonnollisesti saapuu jo muutamaa päivää aikaisemmin. Lue!