Bimota KB4 – Kawasakin ja Bimotan yhteistyöretro

Bimota yhdistää 1000-kuutioisen moottorin suorituskyvyn ja 600-luokan ulkomitat uudessa retrohenkisessä KB4-mallissaan.

Tarkalleen ottaen Bimota KB4:n rivinelosmoottorin iskutilavuus on 1043 kuutiota. Kyseessä on Kawasaki Ninja 1000 SX:stä lainattu voimanlähde, jonka huipputeho on noin 146 hevosvoimaa ja vääntö 111 newtonmetriä. Bimotan KB-mallimerkintähän paljastaa, että kyseessä on ”Kawasaki-Bimota” ja mallimerkinnnän numero kertoo, että tämä on näiden merkkien neljäs yhteinen malli. Yhteistyö näiden kahden merkin välillä tiivistyi olennaisesti vuosi sitten, kun Kawasaki osti 49.9 prosentin osuuden Bimotasta.

Nykyaikaisen moottorin ohella tätä päivää pyörässä edustaa mm. väri-TFT-mittaristo, kaarre-ABS-jarrut ja kallistuksen huomioiva luistonesto, quickshifter-vaihdeavustin, kuljettajan valittavat tehomoodit sekä vakionopeussäädin. 

Ulkonäkö on puolestaan pyritty saamaan mahdollisimman lähelle vuoden 1978 Bimota KB1:n ulkoasua, mutta katteiden materiaalivalinta on korkealuokkainen hiilikuitu. Hitechin ja retron välimaastoon asettuu muu tekniikka, jossa on tavoiteltu lähinnä toimivuutta, urheilullisuutta ja keveyttä. Jarrukomponentit tulevat Brembolta, jousitus Öhlinsiltä ja takovanteiden valmistaja on O.Z. Takasvingin luvataan olevan alumiinia ja billet-mallia.

Bimotan ilmoituksen mukaan uuden retrohenkisen KB4-mallin tuotanto alkaa maaliskuussa 2021. Kuten muidenkin Bimota-mallien kohdalla, valmistusmäärien luvataan olevan hyvinkin rajoitettuja.

Uusin numero