Bastianinille kaikkien aikojen nopein Sepangin ratakierros MotoGP-testeissä

Gresini ravisteli totuttuja kaavoja, kun se nappasi Sepangin testien nopeimman kierrosajan tehdastiimien nenän edestä. Enea Bastianini kiersi Ducatillaan radan ajassa 1.58,131, joka on kaikkien aikojen nopein moottoripyörällä ajettu kierros Sepangin radalla.

MotoGP-kauden ensimmäiset viralliset testipäivät ajettiin Malesiassa, jossa järjestettiin kahden päivän testit Sepangin radalla. Kahden päivän yhteistuloksissa Top10 mahtui 0,289 sekunnin sisään, mikä antaa odottaa kaudesta ennennäkemättömän tasaista. Toki vielä on pitkä matka kauden alkuun, ja eri merkeillä ja tiimeillä on omat testiohjelmansa, joilla tähdätään kauden avausviikonloppuun, jolloin Qatarissa jaetaan ensimmäiset MM-pisteet maaliskuun kuudentena päivänä. Siihen asti kierrosajoilla ei sinänsä ole merkitystä.

Silti kierrosajat kiinnostavat, sillä millä muulla voitaisiin alkaa spekuloida kauden voimasuhteita. Sepangin testien avauspäivänä tahtipuikkoa heilutti Aprilia, sillä sijat P1 ja P2 menivät Aleix Espargarolle ja Maverick Vinalesille. Kahden päivän yhteistuloksissa Aprilia-kuskit olivat samassa järjestyksessä sijoilla P2 ja P6, joten hyvässä vauhdissa ovat noalelaistehtaan pyörät heti alusta lähtien.

Gresini Racing MotoGP:n Enea Bastianinin kärkiaikaa on selitelty esimerkiksi sillä, että Gresini ajaa GP21-pyörällä eli Ducatin viime kauden ”valmiilla kilpurilla”, kun taas Ducatin tehdastiimi on vasta aloittanut testaamisen uudella GP22-pyörällä, jossa on mm. uusi moottori. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että Bastianinin ajama 1.58,131 on kaikkien aikojen nopein MotoGP-pyörällä ajettu kierrosaika Sepangin radalla. Ehkä vielä enemmän se osoittaa todeksi muiden merkkien jo syksyllä esittämän pelon siitä, että kun lähtöviivalla on tällä kaudella peräti kahdeksan Ducatia, niin kaikilla muilla tulee olemaan enemmän kuin kiire yltääkseen topkymppiin tuloksissa.

Testien aikana ja jälkeen puhuttiin paljon Ducateista, Yamahasta ja Hondasta, mutta varjoon jääneen Suzukin Alex Rins kellotti ensimmäisenä päivänä kolmanneksi nopeimman ajan ja yhteistuloksissa hän on neljäs, vain 0,130 sekuntia Bastianinia jäljessä. Suzuki näytti päällisin puolin hyvin tutulta, ja syy parantuneeseen vauhtiin löytyikin pintaa syvemmältä. Suzukin edustajien mukaan moottori oli ”merkittävästi uudistettu”, eli voimaa ja ajettavuutta oli aiempaa enemmän. 

Yamahan hallitseva maailmanmestari Fabio Quartararo näytti testien jälkeen hapanta ilmettä, eikä se johtunut siitä että ranskalainen joutui patongin sijaan tyytymään malesialaisiin ruokiin. Yamaha-kuskit ovat jo vuosia anoneet kehitysresursseja pyörän moottoriin ja siten parempia huippunopeuksia. Quartararolle oli luvattu, että nyt parempia huippunopeuksia olisi luvassa uuden aeropaketin avulla. Ei ilmeisesti ollut, ja Quartararo olikin huolissaan kaikkien muiden parantuneesta vauhdista ja Yamahan vähistä muutoksista viime kauden pyörään nähden. Hitaammilla radoilla ja mutkaosuuksilla Yamaha pärjää hienosti, mutta pitkät suorat ovat edelleen myrkkyä. 

Kotari on uuden tallipäällikön Francesco Guidottin johdolla pannut rivinsä uuteen järjestykseen. Vielä viime vuonna Kotari-tiimit testailivat kisaviikonloppujen perjantaipäivinä uusia osia, mikä vei tärkeää aikaa kisaviikonlopun säätöjen hakemisesta. Nyt kilpa- ja testitiimit on erotettu selvästi toisistaan, ja uusien osien testaamisesta päävastuun kantavat valkeakoskelainen Mika Kallio ja Dani Pedrosa, joka ei ole Valkeakoskelta. Sepangissa oranssit tiimit toki uusia osia kokeilivat runsaastikin, ja Guidottin mukaan ”osa niistä toimi odotettua paremmin ja jotkut osat olivat vähän hiinä ja hiinä”. 

Hondan kohdalla huomio jakautui aika tasaisesti uuden RC213V-pyörän ja Marc Marquezin suorituskykyyn. Espanjalainen kahdeksankertainen maailmanmestari ajoi kahden testipäivän aikana yhteensä 101 kierrosta ja osoitti olevansa taas kunnossa loukkaantumisten jäljiltä. Yhteistuloksissa Marquez oli kahdeksas, mutta vain 0,201 sekuntia Bastianinia jäljessä. Marquezin mukaan tämän vuoden Honda on selvä kehitysaskel eteenpäin. Toivottavasti näin, mutta mitä muutakaan Hondan leipää syövä 168-senttinen jättiläinen pystyisi tässä vaiheessa sanomaan. 

Top 10, kahden päivän yhdistetyt tulokset:

1. Enea Bastianini (Gresini Racing MotoGP)  1:58.131

2. Aleix Espargaro (Aprilia Racing) + 0.026

3. Jorge Martin (Pramac Racing) + 0.112

4. Alex Rins (Team Suzuki Ecstar) + 0.130

5. Maverick Viñales (Aprilia Racing) + 0.130

6. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) + 0.134

7. Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP™) + 0.182

8. Marc Marquez (Repsol Honda Team) + 0.201

9. Johann Zarco (Pramac Racing) + 0.282

10. Pol Espargaro (Repsol Honda Team) + 0.289

Uusin numero