Siitä on alle kolme vuotta aikaa, kun Ducati esitteli Final Edition -erikoismallin 1299 Panigalestaan. Ducatin oli aika siirtyä V2-moottoreista V4-moottorien käyttöön tehokkaimmissa malleissaan.
Liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten ollessa voimassa haluamme tarjota moottoripyöristä ja -pyöräilystä kiinnostuneille lisää lukemista. Nostamme esiin muutamia omasta mielestämme mielenkiintoisia aiemmin julkaistuja artikkeleita, jotka ovat monelta jääneet lukematta tai lukemisen jälkeen jo unohtuneet. Tämä ”Arkistojen kätköistä” -uutinen on järjestyksessään viidestoista.
Lajinsa viimeinen: Ducati 1299 Panigale R Final Edition
Toisinaan kuulee sanottavan, että Panigale V4 olisi Ducatin ensimmäinen V4-moottorinen moottoripyörä. Ei ole, sillä MotoGP-luokassa italialaismerkki on luottanut pitkään V4-rakenteiseen moottoriin. Eikä veenelkku-Panigale ole edes Ducatin ensimmäinen katukäyttöön tarkoitettu V4-pyörä, vaan MotoGP-pyörästä kopioitu Desmosedici RR saa itselleen tämän kunnian. Sitä valmistettiin vuosina 2007-2008 tieliikennekäyttöön 1500 kappaleen sarja.
Siitä huolimatta sylinterien määrän tuplaaminen Panigalessa oli italialaistehtaalle, ja ennen kaikkea asiakkaille ja faneille äärettömän suuri hyppäys. Desmosedici Stradale -moottorin iskutilavuus on 1103 kuutiosenttimetriä ja Superbike-luokan tuotantoversion R-moottori on iskua lyhentämällä pienennetty juuri ja juuri alle 1000 kuutiosenttimetrin.
V2-moottori alkoi olla äärirajoilla uusien päästömääräyksien ja myös lämpölaajenemisten kanssa. Mäntä oli peräti 116-millinen ja iskua 1285-kuutioisessa veekakkosessa oli 60,8 milliä. V4-moottorissa sylinterin halkaisija on täsmälleen sama 81 milliä kuin Ducatin MotoGP-moottorissa, ja joka on myös sääntöjen sallima maksimihalkaisija. Ei tarvita kummoista päättelykykyä, kun voi sanoa Ducatin hyödyntäneen MotoGP-kokemustaan Desmosedici Stradale V4 -moottorin suunnittelussa.
Suorituskyvyllisesti loikka viimeisimmästä Final Edition -versiosta ensimmäiseen V4 Panigaleen ei lopulta ollut kovin suuri. Final Editionin tehoksi kerrottiin 209 hv / 11 000 r/min ja vääntölukemaksi 142 Nm / 10 000 r/min. Kuivapainoa pyörällä oli vaivaiset 168 kiloa. Vastaavat arvot Panigale V4:llä ovat 214 hv / 13 000 r/min, 124 Nm / 10 000 r/min ja 175 kiloa.
V2-moottoria käytetään edelleen Ducatin pienemmissä malleissa. V2-moottorisilla Ducateilla voitettiin 330 World Superbike -luokan MM-osakilpailua. Menestys alkoi jo 851- ja 888-malleista. Sen jälkeen muistamme mallimerkinnän kasvaneen pikkuhiljaa kuutiotilavuuden kasvun myötä: 916, 996, 998, 999, 1098, 1198, 1198, 1199 ja lopulta 1299.
Linkki alkuperäiseen Final Edition uutiseen heinäkuulta 2017: Ducati 1299 Panigale R Finale Edition