Alpinestarsin airbag-puku pelasti MotoGP-kuljettaja Jorge Martinin? – Seitsemän yli 20G:n iskua 5,2 sekunnissa

Portimaossa nähtiin yksi MotoGP-historian pahimmista kaatumisista, kun Pramacin Jorge Martin kaatui rajusti vapaissa harjoituksissa.

Pramac Racingin Ducati-kuljettaja Jorge Martin suunnittelee palaavansa kisaamaan MM-pisteistä vain kuusi viikkoa Portimaon onnettomuuden jälkeen, eli toukokuun lopulla Mugellossa ajettavassa MM-osakilpailussa. Tästä Martinin on kiittäminen pitkälti Alpinestartsin airbag-pukua, joka vaimensi iskuja merkittävästi. Samalla se keräsi kaatumisesta datatietoa, jonka Alpinestars nyt on julkaissut.

Martin kaatui Portimaon radalla MotoGP-luokan vapaissa harjoituksissa kaarteessa seitsemän, joka on VIP-tornin jälkeinen oikealle kääntyvä kaarre. VIP-tornin ohittavan neulansilmämutkan jälkeen pyörä ehtii kerätä vauhtia niin, että seiskamutkaan tullaan nelos- tai viitosvaihteella vauhdin ollessa reilusti yli 200 kilometriä tunnissa.

Ajopuvun airbag-järjestelmä on MotoGP-luokassa pakollinen, ja Jorge Martin käyttää Alpinestarsin valmistamaa airbag-nahkapukua. Alpinestarsin puvussa on järjestelmä, joka tallentaa kaatumistilanteessa kuljettajaan kohdistuvat G-voimat. Sen mukaan Martinin ajopuvun airbagin laukeamisesta kului peräti 5,2 sekuntia, ennen kuin kuljettajan vauhti lopulta pysähtyi radan turva-alueelle. Vertailun vuoksi Marc Marquez pyöri vain 3,5 sekuntia onnettomuudessa, joka johti hänen yhdeksän kuukauden mittaiseen, ja juuri Portimaoon päättyneeseen sairauslomaan.

Suurin yksittäinen Martiniin kohdistunut isku oli yli 26G:n suuruinen. Kaikkiaan hän ehti saada reilun viiden sekunnin aikana seitsemän yli 20G:n suuruista iskua, ja juuri tästä syystä onnettomuutta pidetään yhtenä MotoGP-historian pahimmista. Alpinestarsin mittaama suurin yksittäinen isku nähtiin Sepangin testeissä 2016, kun Loris Baz sai peräti 29,9 G:n suuruisen tällin. 

Martin sai kaatumisessa murtumia mm. molempiin käsiinsä sekä nilkkaansa. Niitä korjattiin kolmella erillisellä leikkauksella, ja toipumisennuste on siis kuusi viikkoa, jolloin Pramacin pyörä numero #89 nähtäisiin taas Jorge Martinin käskyttämänä Mugellon osakilpailussa toukokuun lopulla.