Ahvenanmaalle kaavaillaan katuratakilpailua

Ahvenanmaalla järjestettävä katuratakilpailu tukisi matkailua ja liiketoimintaa ilman merkittävää infrastruktuuriin tai ympäristöön kohdistuvaa haittaa, pohtii hankkeen puuhamies Stellan Egeland.

Ahvenanmaalle suunnitellaan moottoripyörien katuratakilpailua. Ympäristöystävällisyyteen pyrkivän tapahtuman takaa löytyy Bikenkin sivuilta tuttu Stellan Egeland.

Ahvenanmaalle kaavaillaan nimellä Alandia TT kulkevaa moottoripyörien katuratakilpailua. Hankkeen takaa löytyy Ahvenanmaalla asuva moottoripyöräilyn monitoimimies Stellan Egeland, jonka rakentamia pyöriä on esitelty Bikenkin sivuilla.

– Tapahtuma on vasta suunnitteluasteella ja tänään olemme julkaisseet suunnitelmamme ensimmäistä kertaa, Egeland kertoo.

Egeland näkee katuratakilpailussa merkittäviä etuja. Olemassa olevilla kaduilla järjestettävä kilpailu ei edellytä merkittäviä satsauksia infrastruktuuriin. Lisäksi vauhdikas ja näyttävä kilpailu olisi Egelandin mukaan omiaan houkuttelemaan Ahvenanmaalle merkittävän määrän turisteja.

– Ahvenanmaan asukkaat tulee saada hankkeen tueksi. Olen mukana paikallispolitiikassa ja meillä on pian vaalit, joten alan vaalityön ohessa keskustella ihmisten kanssa ja kysellä heidän näkermyksiään, Egeland kertoo.

Kilpailusta olisi tarkoitus tehdä kaikille avoin ilmaistapahtuma ja kansanjuhla. Suunnitelman mukaan tapahtuma kestäisi kolme päivää, joista ajopäiviä olisi kaksi. Kilpailujen välisenä päivänä järjestettäisiin Ahvenanmaan yrittäjille, kulttuurille ja matkailulle omistettu päivä.

– Kilpailu houkuttelisi Ahvenanmaalle valtavasti ihmisiä, mikä olisi upeaa kuumimman turistikauden ulkopuolella. Lisäksi kantavana ajatuksena on ympäristöystävällisyys. Uskon, että suuri turistien määrä yhdistettynä ympäristöystävällisyyteen auttaa meitä saamaan ahvenanmaalaiset puolellemme, Egeland pohtii.

Tärkeänä osana ympäristöystävällisyyttä tapahtumaan saapuvia vieraita kehotettaisiin saapumaan paikalle ilman autoa ja liikkumisen saarella mahdollistaisi tapahtuman aikana maksuton joukkoliikenne. Lisäksi jätehuoltoon ja kierrätykseen on tarkoitus kiinnittää erityishuomiota. Järjestäjien tavoitteena on saavuttaa vierailijaa kohden pienempi ympäristövaikutus kuin tavanomaisen turismin tapauksessa.

Ratamahdollisuuksia Ahvenanmaalla on Egelandin mukaan runsaasti.

– Olemme pohtineet useampaakin mahdollisuutta, mutta kun asia alkaa edetä, on tärkeää olla yhteydessä kuljettajiin, jotta voimme selvittää, mitä he radalta odottavat, Egeland kertoo.

Suunnitelmat ovat vielä alkuvaiheessaan, joten Egeland ei vielä uskalla ennustaa, millä aikavälillä Ahvenanmaalla voitaisiin ajaa kilpaa.

– Olisi hienoa järjestää tapahtuma jo vuonna 2021, mutta se voi olla aikatauluna liian optimistinen. Toivottavasti saamme asiaa nopeasti eteenpäin.