355,2 km/h – MotoGP-testin huippunopeudet Ducatin juhlaa

Danilo Petrucci, Ducati, 352,9 km/h

Ducatin MotoGP-moottori vaikuttaa kaikkein vahvimmalta kauden 2020 alkaessa, sillä Qatarin testeissä Ducati vei viisi kärkisijaa huippunopeudella mitattuna.

Heti alkuun on todettava, että huippunopeudet eivät ole suoraan suhteessa moottoritehoon, vaan olosuhteet, ilmanvastus ja mahdollisesti suoralla toisen imussa ajaminen vaikuttavat kaikki huippunopeuteen. Toiseksi MM-pisteitä ei jaeta huippunopeuksien vaan maaliintulojärjestyksen mukaan. Jotain nopeudet kuitenkin moottorien välisistä voimasuhteista kertovat, joten listasimme Qatarin MotoGP-testien kolmannen päivän nopeudet järjestykseen. Tarkastelemme tässä vain Qatarin kolmannen testipäivän nopeuksia, jotta ne olisivat olosuhteiden puolesta mahdollisimman hyvin vertailukelpoisia.

Kuljettajista nopein oli Jack Miller, jolle mitattiin huikea 355,2 kilometrin tuntinopeus Losailin radan pääsuoralla. Suoran pituus on 1068 metriä ja sen alussa ja lopussa on melko hitaat mutkat, joten esimerkiksi Mugellossa (Italia), Montmelossa (Barcelona, Espanja) tai Phillip Islandilla (Australia) saatetaan päästä vieläkin kovempiin nopeuksiin. Ducati ylitti 350 kilometrin tuntinopeusrajan peräti neljän kuljettajan voimin, kun taas minkään muun merkin kuljettaja ei onnistunut mainittua rajaa ylittämään kertaakaan.

Kuuden Ducatin rintaman onnistui nopeuksissa rikkomaan vain Aprilian Aleix Espargaro kiilaamalla jakamaan viidettä sijaa Andrea Dovizioson kanssa tuloksella 349,5 kilometriä tunnissa. Nopein Honda-kuski oli Cal Crutchlow tuloksella 348,3 kilometriä tunnissa. Mainitsemisen arvoista Hondien kohdalla on sekin, että tehdas-Hondilla ajavien Marquezin veljesten nopeus oli täsmälleen sama, molemmille mitattiin 346,1 kilometrin tuntinopeus. Vähintään yhtä erikoista on, että peräti viidelle kuljettajalle mitattiin täsmälleen sama edellä mainittu nopeus. Yhtäkään kuudesta mukana olevasta merkistä ei voi syyttää hitaimmaksi, sillä peräpäässä nopeimmalle KTM:lle, Suzukille ja Yamahalle mitattiin täsmälleen sama nopeus.

Merkkien nopeimmat kuskit:

1.Ducati, Jack Miller 355,2

2.Aprilia, Aleix Espargaro 349,5

3.Honda, Cal Crutchlow 348,3

4.KTM, Pol Espargaro 346,1

4.S.uzuki, Alex Rins 346,1

4.Yamaha, Maverick Vinales 346,1

Kertooko keskiarvo enemmän?

Kun lasketaan yhteen merkin kaikkien kuskien nopeudet ja lasketaan keskiarvo, tasoittaa se yksittäisen kuskin olosuhteiden tai peesaamisen aiheuttamia nopeuseroja. Ducatin valta-asemaa ei sekään horjuta, päinvastoin osoittaa selkeämmin Ducatin vahvuuden suoranopeuksissa. Kirjoitimme aikaisemmin, että Yamahan päätavoite talven aikana on kehittää moottoritehoa ja siten huippunopeutta. Työsarkaa riittänee vielä, sillä keskiarvolla mitattuna Yamaha pitää perää huippunopeuksissa.

1.Ducati 351,3 (kuuden kuljettajan keskinopeus)

2.Aprilia 347,3 (kaksi kuljettajaa)

3.Honda 345,3 (neljä kuljettajaa)

4.Suzuki 343,9 (kaksi kuljettajaa)

5.KTM 343,4 (neljä kuljettajaa)

6.Yamaha 342,3 (neljä kuljettajaa)

Qatarin MotoGP-testien kolmannen päivän huippunopeudet kuljettajittain:

1.Jack Miller, Ducati 355,2

2.Danilo Petrucci, Ducati 352,9

3.Francesco Bagnaia, Ducati 351,7

4.Johann Zarco, Ducati 350,6

5.Aleix Espargaro, Aprilia 349,5

5.Andrea Dovizioso, Ducati 349,5

7.Tito Rabat, Ducati 348,3

7.Cal Crutchlow, Honda 348,3

9.Pol Espargaro, KTM 346,1

9.Alex Marquez Honda 346,1

9.Marc Marquez, Honda 346,1

9.Alex Rins, Suzuki 346,1

9.Maverick Vinales, Yamaha 346,1

14.Bradley Smith, Aprilia 345,0

15.Valentino Rossi, Yamaha 343,9

16.Brad Binder, KTM 342,8

16.Miguel Oliveira, KTM 342,8

18.Joan Mir, Suzuki 341,7

18.Iker Lequona, KTM 341,7

20.Takaaki Nakagami, Honda 340,6

21.Franco Morbidelli, Yamaha 339,6

21.Fabio Qartararo, Yamaha, 339,6