140 hevosvoimalla 300 km/h?

Nicolo Bulegalle mitattiin Mugellon radalla parhaimmillaan 300,6 kilometrin tuntinopeus.

Moottorit Moto2-luokkaan toimittava Triumph ilmoitti ennen kauden alkua moottoriensa tehoksi noin 140 hevosvoimaa. Voiko se pitää paikkaansa, kun Moto2-luokassa on tänä vuonna jo ylitetty 300 kilometrin nopeusraja?

Triumphin kolmisylinterisillä 765-kuutioisilla moottoreilla ajettiin viimeiset testit ennen MotoGP-kauden alkua Losailin radalla Qatarissa. Losailin testeissä niille mitattiin parhaimmillaan nopeudeksi 294,4 kilometriä tunnissa. Se on yli 11 kilometriä tunnissa enemmän kuin viiime vuonna mitattiin Honda-moottorisille Moto2-pyörille samalla radalla. Viimeistään siitä Triumph lieneekin saanut lisää pontta tavoitteelleen, että se haluaa brittimoottorien vauhdittamien Moto2-pyörien ylittävän maagisen 300 kilometrin tuntinopeuden rajan kauden 2019 aikana. Parhaimmat mahdollisuudet ylitykseen laskettiin olevan Mugellon, Montmelon (Barcelona) sekä Phillip Islandin (Australia) radoilla. Esimerkiksi Mugellossa Honda-moottoreilla päästiin karvan alle 290 kilometrin nopeuksiin.

Eikä Triumphin väen laskelmat kovin väärässä olleet. Italian Grand Prixissä Mugellossa Nicolo Bulegalle mitattiin parhaimmillaan 300,6 kilometrin suoranopeus. Mutta onko se mahdollista 140 hevosvoiman moottoriteholla? Jossain yhteyksissä tehoksi on ilmoitettu ”yli 140 hevosvoimaa”, jossain puhuttu jopa 150 hevosvoiman tehoista. Ja onko Dornan kanssa tehdyn moottoritoimitussopimuksen puitteissa mahdollista muokata moottorien viritysastetta kesken kauden? Olipa käytettävissä oleva teho sitten mikä tahansa mainituista vaihtoehdoista, niin tehoon nähden huippunopeus on uskomattoman kova. Nopeuslukemaa arvioidessa kun pitää huomioida se, että kyseessä ei ole loputtoman pitkä suora huippunopeuskokeilua varten, vaan normaalin moottoriradan suora, jonka päässä on jarrupaikka ja mutka. Mugellon pääsuoran pituudeksi ilmoitetaan 1141 metriä. Sekä sen alussa että lopussa on jyrkät mutkat, joten suoralle tullaan hiljaa ja sen päässä pitää ehtiä jarruttaa vauhti lähes nollaan.

Kun tutkitaan tämän kauden Moto2-luokan tilastoja, niin huippunopeuden lisäksi silmiinpistävää on luokan tasaisuus. Jopa 20 kuljettajaa ajaa sekunnin sisään nopeimman kierroksensa. Kauden aikana on nyt ajettu yhdeksän osakilpailua, ja voittajaksi on kirjattu neljä eri nimeä. Paalupaikka on mennyt näissä kisoissa kuudelle eri kiilpailijalle ja myös kilpailun nopein kierros on kirjattu kuuden eri kuljettajan nimiin.

Jos verrataan kierrosaikoja Moto3- ja MotoGP-luokkiin tai viime vuoden Honda-moottorisiin Moto2-pyöriin, ei se välttämättä anna oikeaa kuvaa tämän kauden Moto2-pyörän nopeudesta. Kierrosaikaan pystytään nimittäin vaikuttamaan eniten rengasseosta muokkaamalla ja nimenomaan niin tänä vuonna on tehty. Kovalla rengasseoksella kierrosajat on saatu sellaisiksi, että Moto3-, Moto2- ja MotoGP-luokkien keskinäiset nopeuserot pysyvät sopivina.