1 – 3 – 2 – Triumph keksi rivikolmosen uudelleen

Tiger ysisataset aamuhämärissä valmiina koeajoon.

Erikoinen 1-3-2 -sytytysjärjestys saa uuden Triumph Tiger 900:n moottorin kuulostamaan kaksisylinteriseltä rivimoottorilta. Bike koeajaa uutuuden tällä viikolla.

Vuonna 2010 esiteltyä Triumph Tiger 800 -mallia on myyty yhteensä yli 85 000 kappaletta vuosikymmenen aikana. Se ehti uudistua matkan varrella kahdesti, vuosina 2014 ja 2018. Vuodelle 2020 Triumph esitteli täyden uuden Tiger 900 -mallin. Sen huomiotaherättävin uutuus on moottorin poikkeuksellinen 1-3-2 -sytytysjärjestys.

Kun kasisatasen moottorissa sytytysjärjestys oli perinteinen 1-2-3, kammentappijako 120 astetta ja sytytysväli asteina tasainen 240-240-240, niin uutuudessa kammentapit ovat 90 asteen jaolla, jolloin sytytysväleiksi on muodostunut epätasaiset 180-270-270. Valmistajan mukaan uusi konstruktio tarjoaa enemmän voimaa, vääntöä ja luonnetta. Tehtaan ilmoituksen mukaan uuden mallin kiihtyvyys 0 – 60 mph (n. 96 km/h) on parantunut lukemasta 4,71 sekuntia arvoon 3,81 sekuntia.

888-kuutioiseksi kasvaneen moottorin huipputeho on pidetty 95 hevosvoimassa (70 kW), jotta siitä olisi edelleen mahdollista muokata A2-luokan 35-kilowattinen versio. Keskialueella tehoa ja vääntöä on kymmenen prosenttia aiempaa enemmän. Osa tästä kasvaneesta voiman määrästä voidaan laittaa valmistajan mainospuheiden piikkiin, sillä onhan luonnollista että iskutilavuuden kasvu samalla nostaa teho- ja vääntökäyriä ylemmäs. Miltä uutuus tuntuu käytännössä, siitä saadaan ensimmäiset maistiaiset tämän viikon aikana kun uutuutta päästään koeajamaan Marokon Marrakeshissa. Koeajossa ovat sekä enemmän matkailukäyttöön varustettu Tiger 900 GT että offroad-painotteisempi Tiger 900 Rally.

Uusin numero