0 – 482 km/h 1609 metrin matkalla – Guy Martin tavoittelee 300 mph loppunopeutta seisovalla maililla

Britti Guy Martin aikoo olla ensimmäinen kuljettaja, joka ylittää seisovalla maililla 300 mph loppunopeuden moottoripyörällä.

Katuratakilpailijana ja TV-persoonana tunnetuksi tulleella Guy Martinilla (39) on tänä vuonna jälleen edessään kova haaste. Hän on harjoitusmielessä  pari vuotta sitten ajanut seisovalla maililla 270 mph loppunopeuden (434 km/h), ja seuraava tavoite on rikkoa 300 mailin nopeusraja samalla matkalla. Ennätysyritys piti toteuttaa jo viime vuonna, mutta koronatilanne siirsi yrityksen tulevaan kesään.

Tämänhetkinen mailin ennätys on jenkki Bill Warnerin ajama 296 mph loppunopeus. Warner ylitti 300 mailin nopeusrajan ajamalla 1,5 maililla loppunopeudeksi 311 mph (502 km/h). Hän uskoi rikkovansa haamurajan myös maililla, mutta Warner menehtyi ennätysyrityksen päättyessä onnettomuuteen vuonna 2013.

Guy Martin hyökkää Warnerin ennätyksen kimppuun Holeshot Racingin Jack Frostin rakentamalla turboahdetulla Suzuki Hayabusalla. Pyörän tehoksi kerrotaan 830 hevosvoimaa. Bill Warnerin ennätysten perusteella voisi helposti kuvitella, että Guy Martinilla on hyvät mahdollisuudet onnistua yrityksessään. Eikä Martinin tarvitse omaa ennätysnopeuttaan parantaa kuin ”vain” 30 mailia korkeammaksi. Mutta onko se ”vain”?

Martin ja hänen pyöränsä pystyvät todennäköisesti rikkomaan 300 mailin nopeusrajan, mutta ongelmana on lyhyt matka, yksi maili. Toinen ongelma on takarenkaan pito kiihdytyksessä, sillä suoritusta ei ajeta liimapintaisella kiihdytysradalla, vaan Elvingtonin lentokentällä. 

Lasketaan esimerkinomaisesti, miten ennätykseen voisi päästä. Varttimaililla Martin ei pääse rajallisen pidon takia vielä hyödyntämään koko 830 hevosvoiman tehoa, joten oletetaan esimerkkitapauksessa hänen saavuttavan vartilla 282 km/h loppunopeuden. Se tarkoittaa, että hänen pitää jäljellä olevalla 1200 metrin matkalla nostaa nopeuttaan tasan 200 kilometrillä tunnissa. Jos esimerkiksi kiihdytys 282 – 382 kilometriin tunnissa sujuisi viidessä sekunnissa, niin tähän hupenisi jäljellä olevasta matkasta noin 460 metriä. Kiihdytykseen 382 – 482 km/h jäisi siten 747 metriä. Tuolla matkalla Martin etenee keskimäärin 120 metriä sekunnissa, joten kiihdytyksen tulisi sujua 6,2 sekunnissa. Sekä voimaa että pitoa tarvitaan melko reippaasti, että moottoripyörällä päästään 300-400 km/h kiihdytyksessä noin 5,5 sekunnin aikaan. Melkoisia kiihtyvyyslukemia siis vaaditaan vielä loppumatkastakin.

Martin on vähätellyt ennätysyrityksen riskejä hokemalla itselleen, että eihän se mailin matka kestä kuin 16 sekuntia. Se aika tarkoittaisi hänen etenevän keskimäärin 100 metriä sekunnissa, mikä taas tietää keskinopeudeksi 360 km/h. Siinä tapauksessa varttimailin loppunopeuden tulisi olla selvästi esimerkkilaskelmassa käyttämäämme lukemaa kovempi. Jotakin loppumatkan haasteista kertoo se, että Bill Warner ajoi 1,5 mailin loppunopeudeksi vain 24 km/h kovemman tuloksen (311 mph) kuin maililla (296 mph).

Uusin numero