Paukku Racingin Pekkanen villillä kortilla Magny Coursin Supersport MM -osakilpailuun?

Paukku Racingin Pauli Pekkanen ja mekaanikot Teemu Ahonen, Markku Saarinen, Jukka Rindell ja Mikael Rantala tähtäävät Supersportin MM-osakilpailuun Ranskan Magny Coursiin.
Imatranajon loistavan menestyksen siivittämänä Pauli Pekkanen on anonut villiä korttia Magny Coursissa syyskuun lopussa ajettavaan Supersportin MM-osakilpailuun.

– Imatralla meni ajo niin hyvin ja tiimi ja kalustokin tuntuivat hyvältä, joten ajateltiin että olisi kiva käydä ajamassa yksi MM-osakilpailu. Haettiin villiä korttia Ranskan Magny Coursissa syyskuun lopussa ajettavaan Supersportin MM-osakilpailuun, valottaa Pauli Pekkanen Paukku Racing -tiiminsä loppukauden suunnitelmia.
MM-kokemusta Pekkasella on jo taskussaan sekä Supersport-luokasta Magny Coursista vuodelta 2011 että Superstockin MM:stä KTM RC8:lla vuodelta 2008.
– Taidettiin ajaa KTM RC8:lle kaikkien aikojen ensimmäiset MM-pisteet Brands Hatchissa silloin.

Imatralle Pekkanen ja tiimin päämekaanikko Markku Saarinen rakensivat Triumph 675 Daytonan parin viimeisen päivän ja yön aikana alusta loppuun, kun Imatralle tarkoitettu kilpuri tuhoutui edeltävän viikonlopun testeissä. Siihen nähden Imatran ykkössijat olivat monelle yllätys, testiä kun uudella pyörällä ei ehditty ajaa metriäkään.
– Sen verran on kertynyt kokemusta eri radoista ja moottoripyöristä, että radan kiertämällä osaa suunnilleen tehdä jousituksen perussäädöt. Imatran setuppikin tehtiin mun autotallissa Lappeenrannassa, sanoo Markku Saarinen.
Jotain Pekkasen vauhdista Imatralla kertoo se, että entinen MM-sarjan kuski Lagrive oli pelkkä vastaantulija Pekkaseen verrattuna.

Ranskan MM-osakilpailuun tiimin on tarkoitus lähteä samalla miehityksellä kuin Imatralle ja Alastaron SM-osakilpailuun.
– Yhteensä neljä mekaanikkoa ja kuski. Ei älyttömän iso tiimi, mutta kun se toimii hyvin niin enempää ei tarvita, tiivistää Pekkanen.
MM-sarjassa on nähty mukana kaksikin samanlaista Triumph 675 Daytonaa kuin Pekkasella, mutta ne ovat kauden aikana kadonneet sarjasta. Supersportin MM-tasolla hyvin menestynyt Luke Stapleford vaihtoi Yamahaan muutama kisa sitten ja Michael Hill pannutti Misanossa Daytonansa lunastuskuntoon eikä enää ilmeisesti aja loppukaudesta.

Osallistuminen MM-osakilpailuun ei ole halpaa huvia.
– Pelkkä osallistumismaksu on 4000 euroa, tosin se pitää sisällään renkaat. Kymppitonni pitäisi saada rahaa kerättyä Magny Coursia varten.
Aikaikkuna budjetin keräämiseksi on lyhyt, sillä päätöstä kilpailuun hyväksymisestä odotetaan vielä ja kilpailu ajetaan jo 28.-30. syyskuuta. Lisäksi ilmoittautumismaksu on maksettava viimeistään 30 päivää ennen kilpailua. Kalustoon ei suuria investointeja onneksi tarvita, sillä Pekkasella on Triumphiin olemassa moottori, joka on alunperin rakennettu Briteissä nimenomaan Supersport-luokan sääntöjen mukaiseksi.

Kumpaan Pauli Pekkanen sitten aikoo jatkossa panostaa enemmän, moottoriradalla ajettaviin kilpailuihin vain Imatranajon tapaan IRRC-sarjan katuratakilpailuihin?
– Imatra on poikkeus IRRC-sarjassa, se on ehdottomasti turvallisin rata ja fiilis tapahtumassa on uskomattoman hieno, joten siellä ollaan mukana ensi vuonnakin. Muuten keskitytään perinteisillä moottoriradoilla ajettaviin kilpailuihin.
Alastarolla Pekkanen ajoi lauantaina SM-osakilpailun voittoon, mutta sai yllättävän kovan vastuksen ensimmäistä kisaansa 600-kuutioisella ajavasta Peetu Paavilaisesta.
– Yllätyin kyllä positiivisesti Peetun ja Patrik Pulkkisen vauhdista, tosi nopeesti ovat pojat päässeet sinuiksi Superstockin kanssa.
Kärjessä ajavan tehtävä ei ikinä ole helppo, mutta Pekkasen ajoa helpotti pyörän hyvät säädöt ja luotto pyörään sekä taustalla oleva mainio menestys Imatralla. Ajaminen oli rentoa, ja siitä kello yleensä tykkää.
– Tyytyväinen kuski on aina nopea, päättää Pekkanen.

Paukku Racing odottaa mielenkiinnolla vastausta Magny Coursin villin kortin anomuksesta. Sekään ei kaada tiimin maailmaa, jos päätös on kielteinen.
– MM-sarja on tietysti ykkösvaihtoehto, mutta on niitä muitakin sarjoja ja kilpailuja. Katsotaan sitten jos tulee tarvetta harkita muita vaihtoehtoja, summaa Markku Saarinen.

Uusin numero