MP18: Petrol Circuksessa tehdään sitä kauneinta

Teemu Saukkion omavalmisteinen E1-sähköpyörä työn alla.

Paitsi Suomen suurin rakenneltujen moottoripyörien näyttely, Petrol Circus, on myös paikka jossa ammattilaiset näyttävät miten kauneimmat moottoripyörät tehdään.

Petrol Circuksessa on esillä Teemu Saukkion viime vuonna rakentama E1 – Suomen ensimmäinen rekisteröity omavalmisteinen sähkömoottoripyörä. Raision mies ei jäänyt lepäämään laakereilleen pyörän valmistuttua, vaan valokaari on palanut intensiivisesti, kun Saukkio tekee kaksin kappalein seuraavaa E2-moottoripyörää. Ensimmäinen näistä on jo pidemmälle rakennettu ja sekin näytteillä Petrol Circuksessa, kun taas toinen siis rakentuu työpajassa. Erikoisuutena E2:ssa on mm. navaton takapyörä sekä sen kehälle suoraan asennettava sähkömoottori, jolloin pyörä ei tarvitse erillistä fyysistä takajarrua eikä myöskään erillistä ketju- tai hihnavetoa. Samoin alumiinirunko itse tehtynä on poikkeuksellinen ratkaisu omavalmistemoottoripyörässä. Mistä idea moiseen?
– Osittain syynä on alumiinirungon keveys, mutta pääosin siksi että menin tyhmänä uhoamaan että pystyn sellaisen tekemään eikä kukaan muu ole sellaista vielä Suomessa tehnyt, naurahtaa Saukkio.
Hattu nousee korkealle tälle itse oppineelle ammattilaiselle. Alumiinirungon hitsausta, moottorin suunnittelua ja paljon muuta voit nähdä, kun käyt seuraamassa Saukkiota Petrol Circuksen työpajassa.

Työpajassa nähdään myös pintakäsittelyn ammattilaisia, jotka tekevät taikojaan kaikille pinnoille mihin maali tarttuu. Niklas Stenius, pinstripingin ammattilainen Pekka Mannermaa sekä Petri Tuovinen esittelevät miltä näyttää kun ammattilaiset pintakäsittelevät rakennellun moottoripyörän osia.


Koneistuspuolen osaamista työpajassa esittelee Ape´s Metalshopin Ape Juvonen. Lisäksi esitellään mm. 3D-mallinnusta ja sen hyödyntämistä pyörien rakentelussa.

Niin, ja onhan siellä se perinteinen rakenneltujen pyörien näyttelykin, johon tällä kertaa on tiukan seulan läpi hyväksytty noin 110 moottoripyörää. Pyörät on jaettu neljään luokkaan – Custom, Street, Classic ja Open – ja luokkien parhaat tietysti palkitaan.

Uusin numero